EPN-V2

YFBA3900 Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler forskningsbasert utvikling i fag- og yrkesopplæring sett i et individ-, bransje- og samfunnsperspektiv, som viser helhetlig yrkesfaglærerkompetanse. Tema som blir berørt er ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning, elevmedvirkning, vurdering for og av læring, profesjonsetikk, samarbeidsrelasjoner innenfor skole- og arbeidsliv.

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emne YFBA3900, må studenten ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, yrkespedagogisk utviklingsarbeid, veiledning og gruppearbeid.

Innhold

  • Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
  • Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
  • Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
  • Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
  • Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
  • Entreprenøriell læring
  • Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven

Teknologisk utvikling innen eget yrke

Praksis

  • Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges
  • 20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov, kjerneelementer, entreprenøriell praksis, kvalitetssikring og helse, miljø og sikkerhet (HMS) innen eget fagområde. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer gjennom alle læringsaktiviteter i emnet. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra lærer i yrkesfaget. Omfang: 3000 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskravene 1 og 2 i første emne i studieretningen.

Arbeidskrav 2

Skriftlig gruppeoppgave (3-5 studenter). Ved bruk av lokale- og sentrale styringsdokumenter knyttet til tilpasset opplæring og spesialundervisning skal det gjøres rede for konsekvenser nedsatt funksjonsevne/diagnose kan ha for opplæringen, og hva dette betyr for gjennomføring av profesjonsutøvelsen. Arbeidskravet løses etter nærmere retningslinjer fra emneansvarlig. Omfang: gruppe på 3 studenter 2000 ord +/- 10%, gruppe på 4 studenter 2300 ord +/- 10%, gruppe på 5 studenter 2600 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er å øke forståelsen for implementeringen av lover og reguleringer som gjelder for tilpasset opplæring. Utvikles videre i retning yrkespedagogisk utviklingsprosjekt

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 utvalgte arbeidskrav med aktuelle læringsutbytter i emnet med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Omfang: 3000 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, gruppe på 2-4 studenter, eventuelt individuelt, omfang 6600 ord +/- 10 % + vedlegg.

Del 2: Individuell muntlig presentasjon, Omfang: 30-45 minutter pr. kandidat. (15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål). Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb. 

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.