Programplaner og emneplaner - Student
YFBA1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler kjennskap til læreryrket og yrkene i utdanningsprogrammet. Det gir innsikt i lovverk og styringsdokumenter, skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn. Det omhandler også læringsstrategier, yrkesidentitet, yrkesstolthet og yrkesetikk. Faglig innhold vil være forankret i relevant teori om yrkeskunnskap, baseres på observasjon og kartlegging av særtrekk og fellestrekk yrkene imellom, samt analyse av yrkeskompetanse, produksjons- og prosessdokumentasjon av yrkene i utdanningsprogrammet.
Læringsutbytte
Eksamen i emnet består av 2 deler:
Eksamensdel 1: Individuell skriftlig FoU-oppgave der studenten gjennom enten en teoretisk eller praktisk tilnærming skal utforske og drøfte et fagdidaktisk problemområde. Ved valg av praktisk tilnærming skal arbeidet dokumenteres i den skriftlige oppgaven (ca. 5000-6000 ord ).
Eksamen kan påklages. Eksamensdel 1 teller 60% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Eksamensdel 2: Individuell muntlig eksamen. Baseres på formidling og utspørring relatert til individuell FoU-oppgave (Eksamensdel 1), anvendt pensum og praksis. Ved valg av praktisk tilnærming skal arbeidet fremvises under muntlig.
Muntlig eksamen kan ikke påklages. Eksamensdel 2 teller 40% av totalkarakter. Eksamen gjennomføres i andre semester.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.
Innhold
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier, undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for bygg- og anleggsteknikk
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
- Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1
Kartlegging av egen kompetanse med utvidet CV og utarbeidelse av en individuell plan for studiet. Som en del av arbeidet skal studenten også dokumentere og reflektere fra yrkesfaglig praksis. Individuell innlevering. Omfang: 2500 ord +/- 10% i tillegg til litteraturliste, CV og individuell plan som leveres som vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i eget utdanningsprogram.
Arbeidskrav 2
Individuelt arbeidskrav som er todelt:
1. Analyse av yrkenes og utdanningsprogrammet i bygg- og anleggsteknikks fellestrekk og særtrekk.
2. Basert på analysen skal studenten planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg som de gjennomfører for hverandre fra eget utdanningsprogram.
Begge deler av arbeidskravet må vurderes som godkjent for at arbeidskravet i sin helhet blir vurdert til godkjent. Omfang: 3000 ord +/- 10% +litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Anbefalt gjennomført og bestått Fagdidaktikk I
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.