EPN-V2

VSHU6000 Seksuell helse og utviklingshemming Emneplan

Engelsk emnenavn
Sexual Health and Intellectual Disabilities
Studieprogram
Videreutdanning innen seksuell helse og utviklingshemming
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se informasjon i program- og emneplan

Læringsutbytte

Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • redegjøre for avansert kunnskap om mennesker med utviklingshemming sin rett til å utvikle og utrykke positiv seksualitet
  • beskrive detaljert kunnskap om medisinske forhold relatert til seksualitet og seksuell helse
  • referere til avansert kunnskap om skadelig seksuell atferd
  • redegjøre for teori knyttet til kartleggingsmetoder, opplæring og veiledning innen seksuell helse spesifikt rettet mot mennesker med utviklingshemming

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere sexologiske problemstillinger i lys av historikk og kultur som gjelder utviklingshemming
  • analysere og forholde seg kritisk til forsking og faglitteratur om utviklingshemming og seksualitet
  • analysere teorier og metoder som fremmer og hemmer seksuell helse
  • bruke relevante metoder for å samtale, veilede og sikre medvirkning
  • kommunisere seksualfaglige utfordringer med personer med utviklingshemning og fagmiljøer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle kunnskaper og ferdigheter for å fremme positiv seksualpolitikk for mennesker med utviklingshemming
  • forvalte sivile rettigheter til mennesker med utviklingshemming
  • bidra til å fremme rettigheter for mennesker med utviklingshemming

Innhold

Videreutdanningen er nettbasert og gjennomføres på deltid over ett semester. Læringsressursene er heldigitale, mens samlingene gjennomføres digitalt eller ved fysisk oppmøte (hybridundervisning). Det arrangeres 7 samlinger i løpet av semesteret. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 20 timer pr. uke. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng.

Arbeids- og undervisningsformer

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier

Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via OsloMets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se film, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier.

Digitale læringsressurser

Det benyttes videobaserte forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.

Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film/video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper.

Case

Case benyttes til å oppøve refleksjons- og analyseferdigheter. Historiene presenteres etter nærmere gitte kriterier. Refleksjoner løses individuelt eller i grupper.

Gruppearbeid og individuelt arbeid

Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag eller deler kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. De får øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Digital samskriving kan benyttes for å dele kunnskap og produsere tekster sammen.

Diskusjonsforum

Studentene skal delta i digitale diskusjoner i sikre kanaler. Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Medstudenter og faglærere bidrar med tilbakemeldinger. Studentene oppfordres til å være aktive i diskusjoner ved eget arbeidssted og i andre faglige fora. Studentinitiert samarbeid vil bli støttet og presentert digitalt.

Samlinger

Samlinger foregår digitalt og ved bruk av hybridløsninger. Gjennom samlingene får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis

Vurdering og eksamen

Minimum 20 dager observasjonspraksis

Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Se praksisguiden for trafikklærerutdanningen

Sensorordning

Alle muntlige eksamener vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Opptakskrav

Målgruppe

Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål om seksuell helse overfor mennesker med utviklingshemming.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig lærer- eller lektorprogram kan også tas opp. Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Igangsetting av videreutdanningen forutsetter minimum 15 deltakere.

Emneoverlapp

Emnet er 100 % overlappende med VSEX7100 -Videreutdanning i sexologi og funksjonshemming, 15 stp.