EPN-V2

VSHPED6000 Undervisning om seksualitet og seksuell helse Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching about Sexuality and Sexual Health
Studieprogram
Undervisning om seksualitet og seksuell helse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Seksualitet er et aktuelt tema både i utdanningsfeltet og innen helse-, sosial- og omsorgssektoren. Profesjonsutøvere innen en rekke helse- og sosialfaglige stillinger skal bidra til å fremme brukeres seksuelle helse, i tråd med blant annet strategi for seksuell helse 2017-2022 (Helse- og omsorgsdepartementet, 2016). På tilsvarende måte skal skolen i dag tematisere seksualitet i flere fag, og den gjeldende læreplanen fra 2020 anlegger en brei tilnærming. Samtidig indikerer både forskning og offentlige samtaler at mange lærere, både i grunnskolen, videregående opplæring, og i høyere utdanning, opplever at de ikke har den kompetansen de ønsker seg for å gi god undervisning om seksualitet. Tilsvarende indikerer forskning at seksualitet og seksuell helse i begrenset grad er behandlet innen helse- og sosialfaglige utdanninger, og at profesjonsutøvere opplever at de mangler kompetanse til å fremme seksuell helse og seksuelle rettigheter i møte med brukere.

Samtidig som seksualitet og seksuell helse er sentrale temaer innen helse og utdanning, er det også et av de temaene som i dag skaper mest friksjon, ubehag og meningsmangfold i offentligheten og i ulike undervisningssituasjoner. Dette emnet vil bidra til økt kunnskap og trygghet for alle som underviser om seksualitet og seksuell helse både i grunnskolen, videregående skole og innen ulike profesjonsutdanninger.

Studietilbudet Undervisning om seksualitet og seksuell helse er et emne på masternivå og utgjør 10 studiepoeng. Emnet er tverrfaglig og heldigitalt. Studiet er tilrettelagt som en serie med digitale samlinger (webseminar), samt selvstendig arbeid, individuelt og i gruppe, mellom samlingene.

Relevans for arbeidsliv

Studenten vil etter gjennomført emne ha økt sin faglige kompetanse knyttet til seksualitet og seksuell helse, og vil ha gode forutsetninger for å kunne undervise om disse temaene med trygghet og profesjonalitet.

Relevans for videre utdanning

Emnet ligger på masternivå og kan etter søknad søkes innpasset i masterstudier.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for sentrale teoretiske perspektiver på seksualitet
  • redegjøre for hvorfor undervisning om seksualitet og seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) er viktig i skolen og i profesjonsutdanninger
  • redegjøre for kritiske perspektiver på mangfold og undervisning innen SRHR-området

Ferdigheter

Studenten kan

  • utvikle og anvende ulike undervisningsformer innenfor fagområdet SRHR
  • anvende forskningsbasert kunnskap i egen undervisning om seksualitet og seksuell helse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre rede for etiske og juridiske aspekter av betydning for undervisning om SRHR
  • reflektere kritisk omkring egne holdninger og perspektiver med relevans for undervisning om seksualitet og seksuell helse
  • samarbeide tverrfaglig og anvende ulike metoder i undervisning om seksualitet og seksuell helse

Innhold

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. I tillegg vil det bli holdt et seminar, hvor deltakelse på seminaret er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene levere inn 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av emneansvarlig.

Arbeids- og undervisningsformer

OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er derfor studentenes studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.

Selvstudier omfatter å se filmer, løse oppgaver, lese pensumlitteratur og benytte ulike former for e-læringsressurser (for eksempel interaktive dokumenter/quiz/flervalgtester).

Digitale læringsressurser blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, arbeide interaktivt sammen, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, gi eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger. Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk (norsk, svensk, dansk), og delvis på engelsk.

Gruppearbeid innebærer nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Dette inkluderer medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.

Webseminar med foreleser/undervisere foregår digitalt og med høy deltakeraktivitet får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne perspektiver og undervisningspraksiser.

Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige, personlige og profesjonelle utvikling.

Oppgaver iulike former for oppgaver underveis som støtte i læringsprosessen, eksempelvis refleksjoner, kortsvarsoppgaver, og kritiske vurderinger.

Medstudentrespons eren dialogisk prosess hvor studenter deler kunnskap, erfaring og forståelse med intensjonen om å bidra til pågående læring.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Det er studentens ansvar å påse at arbeidskrav er gjennomført innen de fristene som er angitt. Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Obligatorisk deltakelse

Det er krav om minimum 75 % deltakelse i webseminar for å sikre at studenten har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene gjennom samlæring i grupper, erfaringsutveksling og diskusjon.

Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuell skriftlig oppgave. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

Arbeidskrav

  1. Individuell oppgave. Utvikle et undervisningsopplegg etter gitte kriterier.
  2. Skriftlig oppgave i gruppe på inntil fire studenter, på 1500 ord (+/- 10 %) etter gitte kriterier, og presentert muntlig i webseminar
  3. Gi én skriftlig og én muntlig medstudentrespons etter gitte kriterier

Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny vurdering. Dersom annen gangs vurdering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp. 

Vurdering og eksamen

Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

Vurderingsform er individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter, etter gitte kriterier

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått

Sensorordning

Studenten må være tatt opp på studiet.

Opptakskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive de viktigste hovedområdene innenfor vitenskapsfilosofien (metafysikk, epistemologi og etikk) og utvalgte vitenskapsteoretiske perspektiver
  • redegjøre for det vitenskapsteoretiske grunnlaget for psykologi og atferdsanalyse som fag
  • beskrive teorier om etikk
  • redegjøre for de etiske retningslinjene og retningslinjene for profesjonell opptreden som beskrives av Behavior Analyst Certification Board (BACB)
  • aktivt bruke programvare for håndtering av forskningslitteratur og korrekt kildehenvisning i akademisk arbeid
  • gjengi regler for rederlig bruk av kunstig intelligens i akademisk arbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • beskrive og reflektere over etiske problemstillinger som er aktuelle for psykologifaget
  • beskrive og reflektere over verdikonflikter og etiske dilemmaer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan sammenligne og drøfte ulike etiske teorier
  • kan reflektere over hvordan vitenskapsteoretiske posisjoner påvirker vitenskapelig arbeid inkludert valg av metode

Emneoverlapp

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 2 seminarer, inkludert deltakelse i egen presentasjon i gruppe og opponentrolle i gruppe
  • Innlevering av 2 individuelle skriftlige oppgave (Reaction Paper), inntil 1000 ord.