EPN-V2

VMNT6000 Medisinsk nødmeldetjeneste og den akuttmedisinske kjeden Emneplan

Engelsk emnenavn
The role of Emergency Medical Dispatch in the Emergency medicalServices
Studieprogram
Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste
Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Lectures and workshops.

The teaching takes place in person, on campus.

Forkunnskapskrav

The following coursework requirements must be approved for the student to be eligible to take the exam:

  1. Coursework 1: Explore and present a case of cross-border investigative collaboration in journalism. This assignment will be done in groups to encourage collaboration between students.
  2. Coursework 2: Presentation and analysis of literature from the reading list. This assignment will also be done in groups to facilitate critical discussions about the texts.
  3. Coursework 3: A brief analysis of the long-term outcomes of the cases described in Coursework 1, based on insights from the reading list.

All assignments must be written in English

Purpose of the Coursework Requirements:

The aim of the coursework is to familiarize students with landmark cases of cross-border investigative journalism to understand the associated challenges and opportunities. Additionally, the coursework is designed to promote critical thinking about cross-border journalism’s role in society and engage students with relevant theories and concepts.

All coursework must be completed and approved by the given deadlines for the student to qualify for the exam. If any coursework is not approved, students will be allowed two opportunities to submit a revised version by a set deadline.

Scope of the Coursework:

The details of each assignment will be provided at the start of the semester. The expected length for each assignment is 3-5 pages. The scope of the presentations is 15-20 minutes. In case an assignment is not approved, students may submit a revised version within a set deadline. For reasons such as illness or other valid circumstances, an individual deadline can be set by the teacher. If a student fails to meet the deadline for at least four of the assignments, they will lose the right to submit the assignment and, consequently, the right to sit for the exam.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte rollen til de ulike aktørene i den akuttmedisinske kjeden (inkludert pasient og innringer)
  • kan drøfte samvirke mellom medisinsk nødmeldetjeneste og med de ulike nødetatene (politi og brann)
  • kan gjøre rede for den medisinske nødmeldetjenestens rolle ved større hendelser
  • kan kritisk vurdere den medisinske nødmeldetjenestens bidrag til prehospital håndtering av tidskritiske tilstander
  • kan drøfte hvilke hensyn medisinsk nødmeldetjeneste må ta ved håndtering av sårbare pasientgrupper (barn, eldre, gravide, pasienter med psykiske lidelser og rusproblematikk)
  • kan gjøre rede for lover, forskrifter og rundskriv som regulerer den medisinske nødmeldetjenestens rolle i det prehospitale arbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan tematisere og analysere medisinsk nødmeldetjeneste sin rolle i den akuttmedisinske kjeden
  • kan analysere systemfaglige problemstillinger knyttet til sårbare pasientgrupper

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kritisk reflektere over hvordan medisinsk nødmeldetjeneste påvirker det prehospitale pasientforløpet
  • kan bidra til pasientsikkerhet, koordinering og kontinuitet på tvers av akuttmedisinske tjenester og sektorer i hele pasientforløpet

Arbeids- og undervisningsformer

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 % tilstedeværelse på oppstartsseminar og webseminar.
  • ett obligatorisk fagnotat i gruppe på 3-6 studenter, á 1000 ord (+/-10 %). Fagnotatet presenteres på webseminarene med tilbakemelding fra lærer og medstudenter

Vurdering og eksamen

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner. At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Hjelpemidler ved eksamen

Røy Krøvel

Vurderingsuttrykk

Gradert karakterskala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.