EPN-V2

VFMT6000 Farmakologi for manuellterapeuter Emneplan

Engelsk emnenavn
Further Education in Pharmacology for Manual Therapists
Studieprogram
Videreutdanning i farmakologi for manuellterapeuter
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Videreutdanning i farmakologi for manuellterapeuter er et nettbasert emne på masternivå.

Emnet skal gi manuellterapeuter kompetanse i avansert farmakologi, slik at pasienter med muskel- og skjelettlidelser kan behandles med legemidler på en sikker og forsvarlig måte. Studenten vil lære grunnleggende prinsipper om hvordan legemidler samhandler med menneskekroppen, inkludert tema som farmakokinetikk og farmakodynamikk. Emnet vil gi økt innsikt i, og en mer helhetlig forståelse av steroidbehandling og andre relevante farmakologiske behandlingsmetoder.

Relevans for arbeidsliv

Videreutdanningen vil gi et større faglig grunnlag for integrering av farmakologisk kunnskap i egen praksis, og i samsvar med gjeldende retningslinjer.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om aktuelle legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av antiinflammatoriske steroider og lokale anestetika i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • har inngående kunnskap om virkningsmekanismer, indikasjoner, bivirkninger, og oppfølging av effekt av ikke-steroide antiinflammatoriske legemidler og andre legemidler brukt for smertelindring i henhold til gjeldende terapiretningslinjer
  • drøfte og vurdere risiko for avhengighet og misbruk av legemidler og legemiddelinteraksjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende relevant lovverk og forskrifter for legemiddelbruk og legemiddelhåndtering
  • selvstendig gjennomføre beregninger av legemidlers doser, mengder og styrker
  • anvende relevant oppslagsverk og retningslinjer for avansert legemiddelbehandling på en forsvarlig måte
  • anvende hensiktsmessig injeksjonslegemiddel basert på en helhetlig vurdering av pasienten, samt identifisere eventuelle legemiddelrelaterte risikoer og bivirkninger hos den enkelte pasient

Generell kompetanse

Studenten kan

  • begrunne og kritisk vurdere farmakologiske og ikke-farmakologiske behandlingsalternativer til den enkelte pasient
  • analysere og drøfte etiske spørsmål og problemstillinger knyttet til fagområdet og egen praksis

Innhold

Videreutdanningen består av ett emne og gjennomføres på deltid over ett semester. Emnet er nettbasert, men med to fysiske samlinger á to dagers varighet. Samlingene gjennomføres på universitetet, campus Pilestredet. Læringsressursene mellom samlingene er heldigitale. Emnet går over 6 uker og vil kreve en gjennomsnittlig studieinnsats på ca. 20 timer per uke.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningsspråk: Norsk

Emnet omhandler radiografiske teknikker og metodiske prinsipper knyttet til konvensjonell røntgen, der skjelett- og thoraxundersøkelser utgjør hovedmengden av undersøkelsene. Strålevern og praktiske strålevernsprinsipper er også sentralt i emnet. Nyutdannede radiografer forventes å kunne utføre disse undersøkelsene selvstendig og i samsvar med faglige kriterier. Dette omfatter ivaretakelse av pasientens behov for kommunikasjon og omsorg, og viktigheten av å forholde seg til pasientens sykdom eller skade, samt å kunne fremstille og beskrive diagnostisk bildemateriale.

Deler av emnet består av praksisstudier ved bildediagnostiske avdelinger. Sentralt i praksisstudiene er konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax, hvor studentene opparbeider praktisk erfaring i gjennomføring av bildediagnostiske undersøkelser på en forsvarlig måte. Praksisstudiene gir studenten erfaring i å ivareta både de tekniske og omsorgsmessige aspektene ved arbeidet basert på aktuell teori.

Emnet går over 11 uker hvor de første 5 ukene består av teori og ferdighetstrening, mens de resterende 6 ukene består av praksisstudier, der studentene skal få erfaring i å planlegge, utføre og evaluere radiografi. Det vektlegges at studentene blir kjent med yrket tidlig i studiet og har praksis i alle tre studieår.

Utdanningens praksisplasser ligger i hovedsak i Oslo, Akershus og Østfold. Studentene må påberegne pendling i minst en av utdanningens praksisperioder. Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende må være bestått for å kunne påbegynne emnet og fremstille seg til skriftlig eksamen i RAB1360:

  • Bestått emne RAB1210 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse
  • Bestått arbeidskrav i RAB1100 Strålefysikk og radiografi

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • beskrive generelle patologiske prosesser og mikroorganismers forekomst og vekst
  • forklare årsaker til og symptomer ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • forklare smittekjeden, de hygieniske retningslinjene og hvordan sykehusinfeksjoner kan forebygges
  • beskrive behandlinger ved sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet
  • gjøre rede for ivaretakelse av pasienter med sykdommer og skader i bevegelsesapparatet og respirasjonssystemet

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende konvensjonelt røntgenutstyr
  • vurdere og begrunne valg av eksponeringsparametere ved konvensjonelle røntgenundersøkelser
  • utføre enkelte skjelett- og thoraxundersøkelser
  • beregne effektiv dose ut fra dosearealprodukt (DAP)
  • vurdere faktorer som påvirker stråledose og bildekvalitet
  • identifisere og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi i bildematerialet ved thorax- og skjelettundersøkelser
  • beskrive og vurdere bildekriterier for thorax- og skjelettundersøkelser
  • utføre bildebehandling og bildeprosessering
  • anvende hygieniske retningslinjer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå og utføre praktiske strålevernsprinsipper
  • gi faglige begrunnelser for hvordan skjelett- og thoraxundersøkelser gjennomføres
  • sammenlikne stråledoser fra konvensjonelle røntgenundersøkelser med nasjonale referanseverdier
  • gi presis og individuell tilpasset informasjon til pasienten, ivareta pasienten og skape trygghet i undersøkelsessituasjonen
  • vise holdninger som er sentrale i utøvelsen av yrket og samarbeide med personalet

Hjelpemidler ved eksamen

Arbeids- og undervisningsformene i teoridelen omfatter omvendt undervisning, forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid, seminar og selvstudier. På seminariene arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd og tiden på universitetet vil bli brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Studentene skal ha seks uker praksisstudier, hvorav tre uker ekstern praksis ved bildediagnostiske avdelinger. En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats. I denne perioden er det ikke studiedager.

Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

Vurderingsuttrykk

For å kunne fremstille seg til eksamen/vurdering må følgende arbeidskrav være gjennomført og/eller godkjent:

Arbeidskrav som må være gjennomført i løpet av emnet:

  • Tre individuelle skriftlige praksisrelaterte øvingsoppgaver etter gitte kriterier

Arbeidskrav som må være godkjent før praksisperioden:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminarer og ferdighetstrening

Til del 1) Vurderte praksisstudier:

  • Individuell praktisk test i skjelett- og thoraxundersøkelser, etter gitte kriterier. Det tilbys to forsøk før praksisstart

Sensorordning

To sensorer vurderer besvarelsene. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.  

Opptakskrav

Del 1) Ikke relevant.

Del 2) Ingen hjelpemidler tillatt.