EPN-V2

VERPRA35 Praksis i faglig fordypning Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Studies Related to Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • deltakelse i gruppearbeid med ferdighetsøvelser
  • deltakelse i gruppepresentasjon av individuell video
  • Besvare en case etter gitte kriterier og gi medstudentvurdering på case etter gitte kriterier

Forkunnskapskrav

Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), 45 minutter.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved tjenestestedet
  • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
  • kan gjøre rede for tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid tjenestestedet har på tvers av virksomheter, nivåer og sektorer
  • har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke tjenestemottakerens livskvalitet

Ferdighet

Studenten

  • kan utarbeide prosjektbeskrivelse
  • kan ivareta tjenestemottakeres rettigheter, selvbestemmelse og gi beslutningsstøtte
  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere tjenestemottakers mål og behov som grunnlag for tiltak
  • kan utarbeide tiltak som er i tråd med etiske krav, lover og forskrifter for å fremme mestring og deltakelse
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et kunnskapsbasert opplærings- og/eller omsorgstiltak i samarbeid med tjenestemottaker og andre
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kan beskrive metoder for å følge opp dette systematisk i samarbeid med andre
  • kan veilede, eventuelt gi undervisning til, tjenestemottakere, pårørende, medarbeidere eller andre aktører ved å anvende faglig kunnskap og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer i miljøterapeutiskarbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan diskutere og nyttiggjøre seg kritisk refleksjon av egen arbeidsprosess og eget samarbeid med andre
  • kan bidra med nytenkning og mulige systematiske kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser, inkludert bruk av digitale og velferdsteknologiske muligheter og løsninger, i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
  • kan diskutere profesjonsrollen i en tverrfaglig kontekst og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tversektorielt samarbeid
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaring og bidra til utvikling av god praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått - ikke bestått

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En sensor kontrollerer oppgavesettet og besvarelsene.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Vurdering og eksamen

5 stp fra VERPRA30

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.

Emneoverlapp

10 stp fra VERPRA30