EPN-V2

VERNL2110 Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Data Collection, analysis and Learning conditions
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales å ha godkjente arbeidskrav i VERN1500/VERND1500/VERNL1500 før oppstart av dette emnet.

Forkunnskapskrav

Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10

Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VERNL1400

Læringsutbytte

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførsler. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan og i undervisningsplanen studentene får ved semesterstart.

Obligatorisk tilstedeværelse

Språklæringen forutsetter aktiv deltakelse i undervisningen, som vil rette seg mot utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter. Gjennom studiet skal studentene utvikle sin språklige kompetanse i norsk, gjennom interaksjon med andre studenter og faglærere, få nødvendige skriftlige og muntlige øvelser og relevant tilbakemelding på sin språkutvikling. Slike ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudier, men må opparbeides gjennom reel dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen.

For å kunne avlegge eksamen i emnet er det derfor krav om 80 % tilstedeværelse i undervisningen.

  • Udokumentert fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
  • Studenter med dokumentert gyldig fravær fra undervisning som ikke overstiger 20 %, må utføre et kompensatorisk arbeid for å kompensere fraværet.

Arbeids- og undervisningsformer

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Vurderingsordningene varierer i løpet av studiet og det benyttes interne og eksterne sensorer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etablert av dekan 08.08.2017Godkjent av prodekan for studier 20.06.2017Revisjon godkjent av Utdanningsutvalget 26.04.2018

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To sensorer