EPN-V2

VERND1210 Vitenskapsteori og velferdsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Welfare Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

I dette emne får studentene innblikk i filosofi- og vitenskapshistorie, sentralt er forståelse av vitenskapens betydning for generell fagkunnskap. Det gis eksempler på vitenskapsteoriers relevans for de fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen. Emnet omhandler også ulike metoder for innhenting og bearbeiding av data, samt fagkritikk og forskningsetikk.

Emnet gir videre en oversikt over velferdsstatens utvikling og profesjonaliseringen av denne, samt sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og brukeres opplevde helse- og sosialproblemer.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i Vitenskapsteori (1) og velferdsutvikling (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike virkelighetsoppfatninger og konsekvenser disse har hatt for metodebruk og utvikling av fagkunnskap (1)
  • har kunnskap om vitenskapens betydning for generell fagkunnskap (1)
  • har kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen (1)
  • kan redegjøre for eksperiment som vitenskapelig metode (1)
  • har kunnskap om rådende helse- og sosialpolitikk og gjeldende beslutningsprosesser (2)
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske prioriteringer får konsekvenser for ulike brukergrupper (2)
  • har kunnskap om lovverk som regulerer tjenester og ytelser til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)
  • har kunnskap om individuell plan (2)
  • har kunnskap om sentrale begreper som: funksjonshemming, brukermedvirkning, diskriminering, inkludering, normalisering, habilitering og rehabilitering (2)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan lese forskningsrapporter og analysere forskningsresultater (1)
  • kan redegjøre for hvordan en selv kan påvirke helse- og sosialpolitikken (2)
  • kan redegjøre for sentrale omsorgspolitiske mål og grunnlag for arbeidet med personer med funksjonsnedsettelse (2)
  • kan gi eksempler på ulike virkemidler som brukes for at mennesker med funksjonsnedsettelse skal kunne påvirke eget liv (2)
  • kan gi eksempler på hvordan brukeres selvbestemmelsesrett ivaretas (2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i vitenskapelig tenkemåte (1)
  • har innsikt i kunnskapsbaserte arbeidsmetoder i yrkesutøvelsen (1)
  • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til mennesker med funksjonsnedsettelse (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omfatter forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper utgjør cirka 8 timer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv arbeide med problemstillinger fra pensum og presentere disse og få veiledning for videre lesning. Faglærer vil delta i disse seminarene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i seminargrupper og presentasjon av tekster (1)
  • Deltakelse i gruppearbeid (2)
  • Gjennomføre et intervju i gruppe (2)
  • Presentasjon av intervjuundersøkelse i gruppe (2)

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen individuell, varer mens emnet pågår, omfang inntil 2000 ord.

Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, individuell. Eksamensoppgaven deles ut to uker før eksamensinnlevering.

Hjelpemidler ved eksamen

I prosesser som berører bygging, drift og sanering av bygninger er det viktig å velge og handle på en slik måte av brukere og berørte ikke utsettes for fare eller ubehag. Det er derfor viktig i hele byggets levetid å ha fokus på renhold, avfallshåndtering, håndtering av farlige stoffer samt tilgang til frisk luft og rent vann.

Vurderingsuttrykk

Ingen ut over opptakskrav.

Sensorordning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om kriterier for godt inneklima og hvordan disse oppnås
  • inngående kunnskap om myndighetenes krav, lover, forskrifter samt om bransjenormer for inneklima, renhold og sanitærtekniske installasjoner
  • inngående kunnskap om helse og hygiene
  • avansert kunnskap om renhold, innemiljø og renholdstasjoner
  • avansert kunnskap om renhold og avfallshåndtering i byggefase og i drift
  • avansert kunnskap om varmtvann/ventilasjon og legionella
  • avansert kunnskap om vannkvalitet og kvalitetskrav
  • avansert kunnskap om korrosjon på rørsystemer
  • avansert kunnskap om anvendelse, skadebegrensninger og skadesanering vedrørende miljøgifter som PCB, asbest, tungmetaller
  • avansert kunnskap om våtroms-problematikk og kan anvende dette ved design av våtrom

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere behov og forholde seg til gjeldende regler og normer, utarbeide kravspesifikasjoner for inneklima, renhold og sanitærtekniske løsninger
  • anvende renholdsmetoder som gir godt inneklima i bygninger
  • designe og vedlikeholde (rengjøre, rehabilitere) gode hygieniske forhold i våre bygninger
  • bidra til at gode hygieniske forhold er tilstede i bygninger under bygging, drift og rehabilitering
  • bruke relevante metoder for å beregne, spesifisere og designe anlegg for ventilasjon, vannforsyning, avløp, sanitærteknikk og varmtvannsberedning i hus i forhold til inneklima, renhold og sanitærbehov
  • analysere sanitæranlegg med hensyn på energibruk, økonomi og miljøbelastning
  • lede og optimalisere arbeid med sanitærtekniske installasjoner i bygg
  • designe korrosjonsrobuste rørsystemer og velge tiltak for å redusere korrosjon på korrosjonsutsatte systemer
  • utføre analyser med hensyn til materialvalg og bygningstekniske løsninger og anvende resultatene slik at det oppnås tilfredsstillende inneklima og sanitærtekniske anlegg i forhold til miljø og helse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • planlegge, prosjektere, dimensjonere og kontrollere energieffektive varme-, ventilasjon- og sanitær-tekniske installasjoner
  • formulere problemstillinger og analysere dem ved bruk av vitenskapelige metoder.
  • arbeide selvstendig med analyser av sanitærtekniske anlegg