Programplaner og emneplaner - Student
VERN2110 Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Data Collection, analysis and Learning conditions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleieBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.
Anbefalte forkunnskaper
The course is organized in series of lectures, working groups and student presentations.
Forkunnskapskrav
Godkjent følgende arbeidskrav: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10
Bestått følgende emne: VERN1400/VERND1400/VERNL1400
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten kan
- definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
- beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
- beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
- redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
- beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
- redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
- forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
- planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
- måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
- studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omfatter forelesninger, veiledet gruppearbeid, workshop og litteraturstudier. Studenten deltar i tillegg i ferdighetstrening, rollespill og videodemonstrasjoner. Studentene tar to flervalgstester i løpet av emnet: Før undervisningen starter gjennomføres en pretest for å se hvilke forkunnskaper studentene har. Senere gjennomfører studentene en posttest for å få kartlagt den enkeltes læring/forståelse av undervisningen. Posttesten kan gjennomføres inntil tre ganger.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- pretest ved oppstart av emnet
- deltagelse i veiledet gruppearbeid
- 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
- posttest ved emnets slutt
Vurdering og eksamen
Modern cities face challenges due to rapid changes in social, economic and environmental conditions. Emphasising urban entrepreneurship, cities set ambitious goals for sustainable development, which have social, environmental and economic aims. This course focuses on smart solutions to the challenges these trends represent for urban public administration, evoking national and international experiences from three policy areas where these challenges are particularly prominent: public spaces, housing, and infrastructure. The course provides a cross- disciplinary and comparative approach to urban governance. The main focus of this course are the processes and mechanisms shaping a city as well as, strategies and instruments in the governance of cities.
Hjelpemidler ved eksamen
None.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
To sensorer