EPN-V2

VERN1210 Vitenskapsteori og velferdsutvikling Emneplan

Engelsk emnenavn
Philosophy of Science and Welfare Policy
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriekurs. Bruk av digitale læringsressurser er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. Studentene må gjennomgå pre-lab og sikkerhetskurs før de kan påbegynne laboratoriekurs. Laboratoriekurset inneholder også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales å ha bestått VERN1110/VERND1110 før oppstart av dette emnet.

Forkunnskapskrav

Skriftlig prosjekteksamen er et refleksjonsnotat med utgangspunkt i arbeidskravene. Notatet skal inneholde følgende:

  • Vurdering av gjennomført undervisningsopplegg etter gitte kriterier
  • Refleksjon over egen faglig utvikling og valgfagets plass i skolen

Besvarelsen skal være knyttet opp mot læringsutbytte for studiet og relevant teori. Omfang: 3500-4000 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensoppgaven er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Læringsutbytte

Muntlig eksamen i gruppe på 4-8 studenter, inntil 60 minutter. Hver student i gruppen vil bli vurdert individuelt.

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått - ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 72 timer på 8-9 sider. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges.

Vurdering og eksamen

Studiet er organisert som et samlingsbasert og nettbasert deltidsstudium over ett semester, med studieoppgaver mellom samlingene. Studiet er bygget opp rundt følgende kompetanseområder:

1) Personlig og sosial kompetanse

  • Selvinnsikt og kommunikasjon
  • Oppmerksomhet på seg selv og andre
  • Være en god rollemodell

2) Trafikkfaglig kompetanse knyttet til læreplanens kjerneelementer:

  • Samhandling i trafikken
  • Ansvar og risikoforståelse
  • Folkehelse og miljø

Andre temaer:

  • Førstehjelp og tiltak ved ulykke er særlig viktig kompetanse.
  • Barn, oppmerksomhet og sykling - en opplæringsmodell med betydning for trafikk
  • Trafikal kompetanse
  • Vegtrafikkloven med skilt- og trafikkregler
  • Trafikkpsykologi
  • Kjøring i mørket med demonstrasjon av viktige faktorer
  • Øvelseskjøring og mengdetrening

3) Trafikkpedagogisk og -didaktisk kompetanse

  • Analyse av læreplanenes mål, innhold, arbeidsmåte og vurdering
  • Begrunnelse, innhold og oppbygging av lokal læreplan for valgfaget trafikk
  • Refleksjon rundt egne og andres arbeidsmåter
  • Undervisningsplanlegging

Hjelpemidler ved eksamen

  • 10 studiepoeng overlapp med FARMA1110 Generell kjemi.

Vurderingsuttrykk

Written home exam relating to product aesthetics and cultural understanding.

The exam result can be appealed.

Sensorordning

A grading scale from A - F where A is the best grade and F is fail.