EPN-V2

VERN1110 Fagets utvikling og etikk Emneplan

Engelsk emnenavn
The Development of the Subject Social Education and Ethics
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskaper

Studenten har kunnskaper om

  • redaksjonelt arbeid
  • samarbeidet og «lagspillet» i en redaksjon
  • å være fotojournalist/reporter i felt

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre research og bidra med ideer/saker i en redaksjon
  • kan løse forskjellige fotojournalistiske oppgaver i en redaksjon: nyhet, portrett, reportasje, nett og bildedesk
  • behersker redaksjonelle systemer
  • behersker kildekritiske utfordringer
  • kan evaluere eget og andres arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet ved arbeid i en redaksjon
  • har styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
  • har styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
  • har utviklet sin fag- og yrkesetikk

Forkunnskapskrav

Studentene har praksis i et mediehus og deltar under veiledning i det daglige arbeidet i redaksjonen, med selvstendige oppgaver innen ulike fotojournalistiske områder og sjangere. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Praksisperioden varer hele 5. semester.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i Fagets utvikling (1) og etikk (2) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • kan beskrive utviklingen av tjenestetilbudet til mennesker med utviklingshemming (1)
  • kjenner til utviklingen av egen profesjon(1)
  • kjenner til forholdet mellom menneskesyn, faglige prinsipper og konkrete omsorgstiltak (1)
  • kan redegjøre for ulike etiske teorier (2)
  • kan redegjøre for hva det vil si å ha et helhetlig syn på mennesket og respekt for menneskets integritet og rettigheter (2)

Ferdighet

Studenten:

  • kan redegjøre for sammenhenger mellom ideologiske føringer, holdninger til funksjonshemming og hvordan tiltak og tilbud utformes (1)
  • kan identifisere et dilemma (2)
  • kan anvende etiske refleksjonsmodeller i en gitt situasjon (2)
  • har ferdigheter i etisk refleksjon og etisk handlingsberedskap (2)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kjenner til vernepleieryrket og dagens arbeidsfelt (1)
  • kjenner til brukeres situasjon og har innsikt i forpliktelsen til å yte tjenester ut i fra likeverdighetsideologi (1)
  • kan diskutere verdikonflikter og etiske dilemmaer i praktisk helse- og sosialarbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå (2)

Arbeids- og undervisningsformer

Etter praksisperioden og obligatorisk praksisoppsummering skal studentene levere en praksisrapport der de evaluerer praksisperioden som helhet og egen innsats underveis. Praksisrapporten skal inneholde eksempler på eget fotojournalistisk arbeid med analyse og metoderapport av dette arbeidet fra studenten selv. Studentene skal også analysere relevante, oppståtte metodiske, etiske og/eller kildekritiske problemer og kommentere hvordan disse ble løst. Praksisrapporten bør være på 5-8 sider (skrifttype Arial elle Calibri, 12pkt, linjeavstand 1,5). Vurderingen fra veileder i mediehuset og eventuelle andre vedlegg kommer i tillegg til denne sidenormen.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av praksisrapporten til sensur én gang.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Bestått / ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en interne sensorer til sensurering av oppgavene. Et uttrekk på minimum 25 prosent av besvarelsene sensureres av en intern og en ekstern sensor. Karakterene på besvarelsene fra uttrekket skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To sensorer