EPN-V2

VERB3200 Prosjekt i miljøterapeutisk arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Social Education
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet arbeides det videre med språkstrukturer i norsk tegnspråk, og ulike tekster, blandingsformer og språklige variasjoner er en del av undervisningen. Studentens tegnforråd blir videreutviklet, samtidig som deres ferdigheter i avlesning, forståelse og produksjon øker. På studiet brukes varierte læringsaktiviteter og læringsressurser for å støtte opp under studentenes egen språkinnlæring og faglige bevissthet. Disse læringsaktivitetene gir studentene innsikt i hvordan planlegge, gjennomføre og vurdere læringsaktiviteter i og på norsk tegnspråk, på et basisnivå. Dette knyttes opp mot hvordan en som lærer kan støtte opp under elevenes grunnleggende ferdigheter i faget, tospråklighet og faglige kompetanse.

Samtidig er arbeidet med FoU-oppgaven, som har et omfang på 7000 ord (+/- ti prosent), sentralt i emnet. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av en faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn, eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for arbeidet med FoU-oppgaven:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder.
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole.
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket.

Deler av denne undervisningen vil kunne skje i høstsemesteret, mens studenten har sitt hovedfokus på emnet Norsk tegnspråk 1.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet

FerdighetStudenten

  • kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
  • kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
  • kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
  • kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
  • kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
  • kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak

Generell kompetanseStudenten

  • kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuell veiledning og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
  • Levering prosjektskisse etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse på gruppeveiledning
  • Levering av veiledningsnotat etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse i individuell veiledning i tilknytning til skriftlig eksamen

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig prosjekteksamen knyttet til praksis VERPRA21 Praksis i miljøterapeutisk arbeid, inntil 4000 ord.

Ved ikke bestått prosjekteksamen har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger, siden besvarelsen er tett knyttet opp til praksisgjennomføringen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Skriftlig prosjekteksamen: Alle besvarelser vurderes av én sensor.  

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (full overlapp med del 2 prosjektoppgave i VERPRA20)