EPN-V2

VERB3100 Miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Ecological Perspectives in Social Education
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv innebærer en helhetlig tilnærming til personsentrerte tjenester der man tar stilling til hvilke faktorer og forhold i omgivelsene som påvirker atferd på individ og gruppenivå.

Som vernepleier utøver studenten sitt arbeid i møte med andre personer. Dette er mennesker som ofte befinner seg i utsatte og vanskelige situasjoner i samfunnet. I løpet av emnet vil studenten få utfordret sitt atferdsøkologiske perspektiv og sine relasjons-, kommunikasjons-, og veiledningsferdigheter når det gjelder å få til et godt og utviklende samarbeidmed brukere, pårørende, kolleger eller andre samarbeidspartnere.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav i VERB2300, bestått VERPRA21, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gi eksempler på ledelse i organisasjoner ved å anvende atferdsanalytiske prinsipper
  • kan forklare hva miljøterapeutisk arbeid i et økologisk perspektiv innebærer
  • har kunnskap om digital omstilling av helsetjenestene, og muligheter og begrensninger som følger med velferdsteknologiske tiltak, f.eks. digitalt utenforskap
  • kan redegjøre for tjenesteinnovasjon og nye måter å organisere og yte helsetjenester på
  • kan redegjøre for sammenhengen mellom FNs bærekraftsmål og målenes betydning for miljøterapeutisk arbeid og forklare det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan identifisere og beskrive ulike faktorer som påvirker sykdom, helse- og livskvalitet

Ferdighet

Studenten

  • kan vise kultursensitive kommunikasjons- og veiledningsferdigheter som motiverer medlemmer i en gruppe
  • kan etablere gode møter og fremvise god møteledelse
  • har digital relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse som gjør kandidaten i stand til å forstå og samhandle med brukere, pasienter og pårørende. Videre kan kandidaten veilede brukere, pasienter og pårørende og relevant personell som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • viser konfliktforståelse og ferdigheter som fremmer samarbeid og demper konflikter
  • kan digitalt og fysisk samhandle både tverrfaglig, tverrprofesjonelt, tverrsektorielt og på tvers av virksomheter og nivåer, og initiere slik samhandling
  • kan vurdere risiko for-, forhindre og håndtere uønskede hendelser som skyldes teknologi og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk
  • kan identifisere, reflektere over og håndtere etiske problemstillinger knyttet til helseteknologi, inkludert digitalt utenforskap.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere hvordan ulike aspekter av en persons miljø påvirker deres utvikling og helse
  • kan reflektere over velferdspolitikk og omsorgsideologier i et økologisk perspektiv og hvordan disse makronivåfaktorene kan påvirke tjenestemottakers livskvalitet og mestring.

Arbeids- og undervisningsformer

Hovedfokuset er miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering, relatert til vernepleierens arbeidsfelt. VERPRA35 omfatter brukerrettet praksis i reelle yrkessituasjoner. Bacheloroppgaven i VERB3900 utarbeides på grunnlag av erfaringer i VERPRA35. Samarbeid på tvers av virksomheter, nivåer og sektorer, kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser og nytenkning står sentralt i tiltak som skal etableres/videreføres.

Studentene velger selv et relevant fordypningsområde som universitetet tilbyr. Alternativt kan studentene selv foreslå aktuelt fordypningsområde. Studentene skal samarbeide med praksissted og tjenestemottaker(e) om aktuelle problemstillinger som de skal jobbe selvstendig med i emnet.

VERPRA35 går over 11 uker (330 timer) og omfatter brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner.

Merk at i emnet VERB3900 er det 1 seminaruke forut for praksisstudiene som har tilknytning til VERPRA35. I denne seminaruken vil det være fokus på prosjektbeskrivelse, datainnsamlingsmetoder, APA-standard og gjennomføring av prosjekter som forberedelse til bacheloroppgaven.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått alle studiepoenggivende emner i 2. studieår samt VERPRA21.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen (flervalgsoppgave), 45 minutter.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved tjenestestedet
  • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
  • kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
  • kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
  • kan gjøre rede for tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid tjenestestedet har på tvers av virksomheter, nivåer og sektorer
  • har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke tjenestemottakerens livskvalitet

Ferdighet

Studenten

  • kan utarbeide prosjektbeskrivelse
  • kan ivareta tjenestemottakeres rettigheter, selvbestemmelse og gi beslutningsstøtte
  • kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere tjenestemottakers mål og behov som grunnlag for tiltak
  • kan utarbeide tiltak som er i tråd med etiske krav, lover og forskrifter for å fremme mestring og deltakelse
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et kunnskapsbasert opplærings- og/eller omsorgstiltak i samarbeid med tjenestemottaker og andre
  • kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kan beskrive metoder for å følge opp dette systematisk i samarbeid med andre
  • kan veilede, eventuelt gi undervisning til, tjenestemottakere, pårørende, medarbeidere eller andre aktører ved å anvende faglig kunnskap og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer i miljøterapeutiskarbeid, habilitering og rehabilitering
  • kan diskutere og nyttiggjøre seg kritisk refleksjon av egen arbeidsprosess og eget samarbeid med andre
  • kan bidra med nytenkning og mulige systematiske kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser, inkludert bruk av digitale og velferdsteknologiske muligheter og løsninger, i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
  • kan diskutere profesjonsrollen i en tverrfaglig kontekst og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tversektorielt samarbeid
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaring og bidra til utvikling av god praksis.

Vurderingsuttrykk

Bestått - ikke bestått

Sensorordning

En sensor kontrollerer oppgavesettet og besvarelsene.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

5 stp fra VERPRA30