EPN-V2

VERB2200 Atferdsanalyse - fra teori til anvendelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis - from Theory to Application
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet.;Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.

Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

  • grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
  • spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
  • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.

For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

Forkunnskapskrav

Se emneplanen.

Læringsutbytte

Se emneplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, ferdighetstrening, interteaching, omvendt undervisning, podkast, arbeid med case og oppgaver i grupper med og uten tilbakemeldinger/veiledning, samt innlevering av skriftlig oppgave. Flervalgsoppgaven kan tas så mange ganger som studenten selv ønsker/har behov for.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emneplanen.

Vurdering og eksamen

Se emneplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten har anledning til å ha med seg ett A4-ark med egne notater på arkets ene side som er relevante for eksamen. Notatene kan være håndskrevet eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilde fra bøker/faglitteratur.

Vurderingsuttrykk

Se emneplanen.

Sensorordning

Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen

Pedagogical Leadership and Learning Environment in Early Childhood Education

30 studiepoeng

Videreutdanning, deltid over to semester

Studieprogramkode LPLBO

Emnekode: LPLB6000

Undervisningsspråk: Norsk

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonelle endringer 12.12.2019

Gjeldende fra høstsemesteret 2021

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Emneoverlapp

5 stp. overlapp med VERN1400(1)/VERND1400(1)/VERNL1400(1) - likeverdig atferdsanalyse

10 stp. overlapp med VERN2110/VERND2110/VERNL2110