Programplaner og emneplaner - Student
VERB2200 Atferdsanalyse - fra teori til anvendelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis - from Theory to Application
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 24 og 25. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid tilknyttet barnehagefeltet under hele studiet.;Dette dokumenteres med en bekreftelse fra arbeidsgiver.
Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):
- grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog, barnevernspedagog eller kateket
- Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.
Forkunnskapskrav
Se emneplanen.
Læringsutbytte
Se emneplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, ferdighetstrening, interteaching, omvendt undervisning, podkast, arbeid med case og oppgaver i grupper med og uten tilbakemeldinger/veiledning, samt innlevering av skriftlig oppgave. Flervalgsoppgaven kan tas så mange ganger som studenten selv ønsker/har behov for.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se emneplanen.
Vurdering og eksamen
Se emneplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Studenten har anledning til å ha med seg ett A4-ark med egne notater på arkets ene side som er relevante for eksamen. Notatene kan være håndskrevet eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilde fra bøker/faglitteratur.
Vurderingsuttrykk
Se emneplanen.
Sensorordning
Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen
Pedagogical Leadership and Learning Environment in Early Childhood Education
30 studiepoeng
Videreutdanning, deltid over to semester
Studieprogramkode LPLBO
Emnekode: LPLB6000
Undervisningsspråk: Norsk
Godkjent av studieutvalget 09.03.2016
Redaksjonelle endringer 12.12.2019
Gjeldende fra høstsemesteret 2021
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning
Emneoverlapp
5 stp. overlapp med VERN1400(1)/VERND1400(1)/VERNL1400(1) - likeverdig atferdsanalyse
10 stp. overlapp med VERN2110/VERND2110/VERNL2110