EPN-V2

VERB2200 Atferdsanalyse - fra teori til anvendelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis - from Theory to Application
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Hovedfokuset i emnet er innføring i hvordan atferd læres, endres og opprettholdes i samspill med omgivelsene med mestring, selvstendighet og økt livskvalitet som siktemål. Studentene vil lære grunnprinsipper innenfor atferdsanalyse, samt hvordan atferd operasjonaliseres og registreres. Emnet gir videre en innføring i eksperimentell metode med vekt på N=1 design slik at studentene både skal vurdere effekten av miljøterapeutiske tiltak og forskningsresultater innen feltet. Selvbestemmelse, sosial validitet og lovgrunnlag for tjenestene som ytes står sentralt. Ulike sentrale psykologiske retninger sammenlignes. Relevant vitenskapsfilosofi og etikk, samt den historiske utviklingen innen anvendt atferdsanalyse bli presentert.

Emnet går over 10 uker, inkludert 1 uke til Interact.

Forkunnskapskrav

Bestått VERB1100, VERB1600, VERB1300, VERB1400, VERB1510 og VERB1210.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive hovedtrekk i den historiske utviklingen til anvendt atferdsanalyse
  • kan forklare hvordan vitenskapsfilosofi er relevant for utøvelse av anvendt atferdsanalyse
  • kan forklare grunnleggende atferdsanalytiske prinsipper
  • kan gjøre rede for ulike måter å observere og registrere atferd på
  • kan gjøre rede for selvbestemmelse, beslutningsstøtte og sosial validitet
  • kan beskrive ulike N=1 eksperimentelle design, samt utvalgte forskningsmetoder som er aktuelle å benytte i vernepleiefaglig arbeid
  • kan beskrive kjennetegn ved empirisk støttede tiltak

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere likheter og ulikheter mellom sentrale psykologiske og pedagogiske teorier
  • kan vurdere sosial validitet i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
  • kan operasjonalisere og analysere atferd
  • kan vurdere effekten av tiltak ved å analysere figurer som fremstiller N=1 eksperimentelle design
  • kan anvende grunnleggende juridisk metode for å kunne implementere en rettsriktig og forsvarlig praksis
  • kan vurdere hvordan ulike velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse i tråd med gjeldende lovverk, samt faglige føringer og etiske betraktninger
  • kan vurdere virkning av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som tar sikte på å fremme sosialt valid atferdsendring
  • kan anvende relevant og oppdatert faglitteratur for å belyse praktiske problemstillinger, treffe begrunnede valg og anvende atferdsanalytiske prinsipper i endringsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, ferdighetstrening, interteaching, omvendt undervisning, podkast, arbeid med case og oppgaver i grupper med og uten tilbakemeldinger/veiledning, samt innlevering av skriftlig oppgave. Flervalgsoppgaven kan tas så mange ganger som studenten selv ønsker/har behov for.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 100 prosent deltagelse i veiledet gruppearbeid hvor gruppene består av 6 studenter
  • Gjennomført flervalgstest innen gitt tidsfrist
  • Individuell skriftlig besvarelse inntil 1000 ord. Tilbakemelding på innholdet etter gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten har anledning til å ha med seg ett A4-ark med egne notater på arkets ene side som er relevante for eksamen. Notatene kan være håndskrevet eller maskinskrevet, men skal ikke inneholde kopi/bilde fra bøker/faglitteratur.

Vurderingsuttrykk

The master's thesis is a specialized individual research project.

Sensorordning

To begin the thesis project, the student must have completed the three specialization courses in addition to the alternative specialization course. Both common courses need to be completed. The program council can allow for an alternative course to count as one specialization course and a common course to be interchanged with a similar course in the case of a stay at another institution or a modified study plan.

A student without completed 90 ECTs should not begin the Master's thesis project.

Emneoverlapp

Knowledge

Upon successful completion of the course, the student should:

  • have specialized knowledge on the specific areas of a master thesis

Skills

Upon successful completion of the course, the student:

  • can clearly define and limit a problem area
  • can connect his/her own project to relevant literature
  • can plan and carry out limited research or development projects
  • can identify types and scopes of results which are required to ensure the claims and conclusions are scientifically valid
  • can reflect on the decisions made and their consequences for the project

General competence

Upon successful completion of the course, the student:

  • can apply knowledge and skills in new areas and carry out advanced projects
  • can carry out comprehensive independent study
  • can contribute to the innovation of their field
  • can discuss their work in an the context of interdisciplinary engineering and ethics