EPN-V2

VERB2100 Individ og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Individual and Society
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder følgende temaområder:

  1. Videreutvikling av notatteknikk som støtte for hukommelsen i konsekutiv tolking
  2. Oversettelsesstrategier
  3. Tekst- og diskursanalyse
  4. Forberedelse i tolking, med fokus på terminologi - systematikk og strategier
  5. Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
  • har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
  • har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
  • har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
  • har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
  • har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
  • har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
  • har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive helse -og velferdstjenesteutøvernes posisjon i et demokrati
  • kan beskrive forskjellene mellom offentlig og privat sektor
  • kan gjøre rede for forvaltningens oppbygning, lokalt og nasjonalt
  • kan beskrive samspillet/relasjonen individ - system fra et systemteoretisk perspektiv
  • kan gjøre rede for ulike forståelser av sosial ulikhet
  • kan beskrive hvordan sosial ulikhet påvirker levekår og livskvalitet
  • kan gjøre rede for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers liv og sosiale relasjoner
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner
  • kan gjøre rede for sosial identitet og gruppeprosesser
  • kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner, herunder situasjonen til den samiske urbefolkningen
  • kan forklare hvordan offentlig forvaltning fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende grunnbegreper og hovedperspektiv i sosiologi, sosialantropologi, sosialpsykologi, organisasjonsteori og statsvitenskap for å forstå konteksten tjenestemottaker og tjenesteyter opererer innenfor
  • kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten og hvordan ulik kultur påvirker utøvelsen av tjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere hvordan organisasjoner fungerer
  • kan diskutere politiske- og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
  • kan reflektere over hvordan sosiale forhold kan påvirke menneskers muligheter og selvforståelse, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse
  • kan reflektere over hvordan samfunnsmessige barrierer kan virke funksjonshemmende, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse

Arbeids- og undervisningsformer

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.

  • Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
  • Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
  • Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
  • Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.

Formålet med arbeidskravene er å gi treningi å opprette og vurdere ulike typer metadata. Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Gradert skala A-F.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Sensorordning

BIB2700 Brukere og systeminteraksjon

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp med VERN1310/VERND1310/VERNL1310 sosiologi, sosialantropologi, stats- og kommunalkunnskap samt organisasjonsteori