Programplaner og emneplaner - Student
VERB2100 Individ og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Individual and Society
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet inneholder følgende temaområder:
- Videreutvikling av notatteknikk som støtte for hukommelsen i konsekutiv tolking
- Oversettelsesstrategier
- Tekst- og diskursanalyse
- Forberedelse i tolking, med fokus på terminologi - systematikk og strategier
- Språkarbeid - videreutvikling av tospråklige ferdigheter innen spesifikk fagterminologi, nyere språkutvikling, språklige registre, eget vokabular og språkføring
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om bibliografiske modeller
- har grunnleggende kunnskap om registreringsstandarder og metadataskjemaer for beskrivelse og gjenfinning av ulike dokumenttyper i bibliotek
- har grunnleggende kunnskap om metadatakvalitet og betydningen for gjenfinning og interoperabilitet
- har god kunnskap om emnebeskrivelse generelt, og grunnleggende kunnskap om aktuelle emnespråk
Ferdigheter
Studenten
- har grunnleggende ferdigheter i å analysere og beskrive ulike dokumenttyper med tanke på gjenfinning i bibliotek
- har grunnleggende ferdigheter i å vurdere og evaluere bibliografiske modeller, registreringsstandarder og metadataskjemaer.
- har grunnleggende ferdigheter i innholdsanalyse av dokumenter og bruk av emnespråk.
Generell kompetanse
Studenten
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og teknologi
- har erfaring i samarbeid og arbeidsdeling
- har evne til å formidle og diskutere teknologi og bruk av teknologi i egen disiplin
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive helse -og velferdstjenesteutøvernes posisjon i et demokrati
- kan beskrive forskjellene mellom offentlig og privat sektor
- kan gjøre rede for forvaltningens oppbygning, lokalt og nasjonalt
- kan beskrive samspillet/relasjonen individ - system fra et systemteoretisk perspektiv
- kan gjøre rede for ulike forståelser av sosial ulikhet
- kan beskrive hvordan sosial ulikhet påvirker levekår og livskvalitet
- kan gjøre rede for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers liv og sosiale relasjoner
- kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner
- kan gjøre rede for sosial identitet og gruppeprosesser
- kan beskrive hvordan mangfold og kultur påvirker sosiale relasjoner, herunder situasjonen til den samiske urbefolkningen
- kan forklare hvordan offentlig forvaltning fungerer
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende grunnbegreper og hovedperspektiv i sosiologi, sosialantropologi, sosialpsykologi, organisasjonsteori og statsvitenskap for å forstå konteksten tjenestemottaker og tjenesteyter opererer innenfor
- kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten og hvordan ulik kultur påvirker utøvelsen av tjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere hvordan organisasjoner fungerer
- kan diskutere politiske- og administrative beslutningsprosesser, de vanligste modellene for organisering og styring av velferdstjenester og rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør
- kan reflektere over hvordan sosiale forhold kan påvirke menneskers muligheter og selvforståelse, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse
- kan reflektere over hvordan samfunnsmessige barrierer kan virke funksjonshemmende, og kan ta hensyn til dette i sin yrkesutøvelse
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Emnet har fire skriftlige arbeidskrav som skal dokumenteres hver for seg.
- Arbeidskrav 1: Import og bearbeiding av katalogposter. Arbeidskravet løses individuelt og i grupper.
- Arbeidskrav 2: Emneord og klassifikasjon som del av en samling.
- Arbeidskrav 3: Vurdering av metadatakvalitet. Arbeidskravet løses i grupper.
- Arbeidskrav 4: Et individuelt refleksjonsnotat.
Formålet med arbeidskravene er å gi treningi å opprette og vurdere ulike typer metadata. Arbeidskravenes samlede dokumentasjon vil være på ca 10-20 sider.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for å få tilgang til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, vil det bli gitt mulighet til å levere en omarbeidet versjon én gang innen gitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en individuell, skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Vurdering og eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensur av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Sensorordning
BIB2700 Brukere og systeminteraksjon
Emneoverlapp
10 studiepoeng overlapp med VERN1310/VERND1310/VERNL1310 sosiologi, sosialantropologi, stats- og kommunalkunnskap samt organisasjonsteori