Programplaner og emneplaner - Student
VERB1210 Velferdsstaten og personsentrerte tjenester Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Welfare State and Person-Centered Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gradert skala A-F.
Forkunnskapskrav
Alle besvarelser vurderes av én sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Læringsutbytte
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent to refleksjonstekster, én til hvert av emnets hovedtema. Tekstene skal leveres som tegnspråklig multimedial/sammensatt «muntlig» tekst, hver av dem levert på video med lengde mellom 8 og 10 minutter. Etter avtale med faglærer kan refleksjonstekstene leveres skriftlig og skal da være på 3000-4000 ord. Refleksjonstekstene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform, og vil kommenteres eller gjennomgås muntlig veiledningssamtale innen oppgitte frister. Innleveringene skal være relatert til temaene i undervisningen, og bruk av pensum må gjenspeiles i tekstene. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet for å øve på refleksjon rundt, og formidling av, fagstoff.
Veiledningen skjer når refleksjonsteksten leveres innen fastsatt frist. Veileder kan komme med ideer og forslag og også peke på positive og mindre positive sider ved teksten. Veileders kommentarer kan imidlertid ikke betraktes som en vurdering eller godkjenning. Studentene har anledning til å arbeide videre med de enkelte refleksjonstekstene helt fram til eksamen.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F
Vurdering og eksamen
- For emnet TEGN2220- Voksnes læring og læringskultur (15.stp) er det avvikende opptakskrav for enkeltemnestudenter. Opptakskravet til TEGN2220 er generell studiekompetanse (GSK).
- Målgruppe er personer som jobber i voksenopplæring eller andre former for undervisning og opplæring av voksne.
Hjelpemidler ved eksamen
Emnet er delt inn følgende to hovedtema.
Ressurser i personlig kunnskap (tema 1)
- Om voksnes mangfoldige forutsetninger for læring
- Biografisk læring
- Læringsstiler (studievaner, persepsjon)
- Multimodale ferdigheter (kroppslige uttrykksformer, funksjonell leseferdighet, akademisk skriving)
- Om læremidler og andre læringsressurser for bruk i egen virksomhet
Voksenlæreren på kulturelt komplekse læringsarenaer (tema 2)
- Å undervise voksne
- Voksne lærende i det flerkulturelle Norge
- Fleksibel læring
- Endringer i teknologiske kunnskapsmiljøer
- Formell og uformell kompetanse
- Minoritet og majoritet i lærende virksomheter
- Epistemiske kulturer (læringskultur)
- Samhandling i krysskulturelt læringsarbeid (fordommer, anerkjennelse)
Studentene skal levere en tegnspråklig refleksjonstekst (alt. skriftlig) relatert til innholdet i hvert av de to hovedtemaene (se avsnittet om «Arbeidskrav» og «Vurdering», under).
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
10 stp. overlapp med VERN1210/VERNL1210/VERN1210/VERB1200