EPN-V2

VERB1100 Profesjonsidentitet og yrkesrolle Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Identity and Professional Role
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene kjennskap til profesjonens historie, yrkesrolle og arbeidsfelt. Man vektlegger etikk, etiske dilemmaer i profesjonell yrkesutøvelse og trening i etisk refleksjon. Emnet gir introduksjon til temaene kommunikasjon, gjeldende lovverk knyttet til det å være utøver av en helseprofesjon, samhandling og samarbeid, og studenten får kjennskap til hvordan språk og kultur påvirker dette. Studenten får en innføring i rollen vernepleieren har som helse- og sosialpolitisk aktør. Emnet går over 6 uker

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive utviklingen av vernepleie som egen profesjon
  • kan gjøre rede for vernepleierens rolle og funksjon i samarbeid med andre profesjoner
  • kan gjøre rede for funksjonshemmedes rettigheter og sentral lovgivning for vernepleierens profesjonsutøvelse
  • kan gjøre rede for FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne
  • kan beskrive sentrale etiske teorier og kjerneverdier for miljøterapeutisk arbeid
  • kan gjøre rede for inkludering, likestilling og ikke-diskriminering for å sikre likeverdige tjenester for alle
  • kan beskrive sentrale ferdigheter innen kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og hvordan språk og kultur påvirker dette
  • kan gjøre rede for retningslinjer for å forebygge risiko og truende hendelser, inkludert seksuelle overgrep
  • kan gjøre rede for vernepleierens arbeidsmodell
  • kan beskrive de mest vanlige diagnoser og syndromer som profesjonen møter på
  • kan gjøre rede for de vanligste konsekvensene av utviklingshemming og diagnoesr i dagliglivet
  • kan beskrive sentrale relasjonelle ferdigheter for vernepleierens yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise relasjonelle ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og reflektere over relevante faglige og etiske utfordringer i vernepleierens yrkesutøvelse

Arbeids- og undervisningsformer

Emne 2 bygger på emne 1.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Deltakelse på ekskursjon
  • Veiledet, 5 timers gruppearbeid knyttet til etisk refleksjonsmodell
    • Presentasjon av gruppearbeid i seminargrupper. Tilbakemelding på presentasjon fra medstudent(er) og faglærer

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om leseforståing og lesestrategiar
  • kjenner til sentrale og relevante litteraturteoretiske og litteraturdidaktiske omgrep og perspektiv
  • kjenner til barne-, ungdoms- og vaksenlitteratur i ulike sjangrar
  • har kunnskap om fleirspråklegheit
  • har kunnskap om skriftleg og munnleg språk som ungdom brukar
  • har innsikt i talemålsvariasjonen i moderne norsk
  • har kunnskap om norsk språkhistorie etter 1800 og om gjeldande normering av bokmål og nynorsk.

Ferdigheiter

Studenten

  • kan skrive godt på nynorsk og bokmål
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering
  • kan lese, analysere og tolke tekstar
  • kan legge til rette for arbeid med litterære tekstar i eit historisk, fleirkulturelt og tverrestetisk perspektiv
  • kan samanlikne tekstar tematisk, estetisk og didaktisk
  • kan legge til rette for arbeid med munnlege ferdigheiter på ulike trinn fra 5. til 10. trinn og bruke retorisk kunnskap i dette arbeidet
  • kan bruke og vurdere ulike undervisningsmetodar i arbeidet med munnlege ferdigheiter
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere munnleg norskundervisning på ulike trinn
  • kan planlegge og gjennomføre samtalar om språk og litteratur i klasserommet.

Generell kompetanse

Studenten

  • er ein sikker munnleg språkbrukar og stødig i skriftleg bokmål og nynorsk
  • kan formidle norskfaglege innsikter og tilpasse form og innhald til ulike målgrupper
  • kan bruke faglege kunnskapar til kritisk og konstruktiv refleksjon
  • kan arbeide sjølvstendig, og saman med andre, med elevar si læring og utvikling i faget og på tvers av fag
  • kan legge til rette for at arbeidet med språk og litteratur kan styrke identiteten til elevane og oppfordre dei til aktiv deltaking i det offentlege liv.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Følgande arbeidskrav må vere godkjende før studentane kan gå opp til eksamen i emne 2:

  • Munnleg framlegg gruppevis i plenum. Framlegget skal vere knytt til barne- og ungdomslitteratur. Arbeidskravet føreset deltaking på tredje samling.
  • Innlevering av tekstar i digital arbeidsmappe. Arbeidsmappa skal innehalde inntil fire fagtekstar knytt til språklege og litterære emne i emne 2. Det blir gitt tilbakemelding på tekstane ved hjelp av digitale merknader frå lærar og/eller medstudentar. Studentane vel sjølve ut to av tekstane til ei vurderingsmappe og grunngir dette valet i eit refleksjonsnotat. Tekstane og refleksjonsnotatet blir vurdert i samband med avsluttande vurdering.
  • Mappetekst 1: Fagnotat om nynorsk - historisk og didaktisk. Omfang: 1500 ord +/- 10%.
  • Mappetekst 2: Fagnotat om litterære samtalar. Arbeidet med litterære samtalar inneber utprøving i eigen grunnskuleklasse og kunnskapsdeling i eige kollegium. Omfang 1500 ord +/- 10%.
  • Mappetekst 3: Omtale av ei barne- eller ungdomsbok ein vaksensroman eller eit drama. Omfang: 1500 ord +/- 10%.

Alle tekstane skal skrivast på nynorsk.

Innleveringsmappe blir oppretta med faste tidsfristar for kvar oppgåve. Godkjenning av tekstane er ein føresetnad for å kunne gå opp til eksamen i emne 2.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

Det blir nytta gradert skala A-F. Sjå forklaringar om graderte karakterar i programplanen.