Programplaner og emneplaner - Student
VEPRAL20 Ferdighets- og atferdslæring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Proficiency and Behaviour Training
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning. Studentene skal delta aktivt i planlegging, gjennomføring og evaluering av omsorgs-, opplærings- og endringsarbeid. Emnet går på heltid i 9 uker.
Forkunnskapskrav
Bestått følgende emner: VERN1400/VERND1400/VERNL1400 og VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10
Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VERNL2110 og VERN2400/VERND2400/VERNL2400
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om virksomhetens rapport og journalsystem
Ferdigheter
Studenten
- kan vise evne til å samarbeide og kommunisere med pasienter, elever, brukere, pårørende og samarbeidspartnere ved ulike arenaer
- kan anvende vernepleierens arbeidsmodell i forhold til ulike målgrupper
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan anvende hensiktsmessige kartleggingsmetoder, samt begrunne disse
- kan redegjøre for en forsvarlig planleggings- og målvalgsprosess med utgangspunkt i tjenestemottakerens ønsker og selvbestemmelse
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i omsorgs- og opplæringstiltak
- kan evaluere og vurdere tiltakets effekt og nytteverdi
Generell kompetanse
Studenten:
- kan vise forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- har forståelse for personer med varierte hjelpebehov og kan iverksette tiltak som fremmer personenes mestring og livskvalitet
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter/ elever
- kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
- kan planlegge, gjennomføre og diskutere omsorgs-, opplærings- og tilretteleggingsarbeid med utgangspunkt i vernepleierens arbeidsmodell
Arbeids- og undervisningsformer
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om matematikk som fundament for dagens teknologiske samfunn.
- Kandidaten har kunnskap om matematiske tema som er grunnleggende for teknologiske fag.
- Kandidaten kjenner til fagets sentrale metoder og kan definere og forklare de viktigste begrepene i geometri, algebra og funksjonslære.
- Kandidaten har grunnleggende kunnskap om bruk av digitale verktøy til beregninger og visualisering.
- Kandidaten kan gjøre rede for algoritmebegrepet og har kjennskap til programmering i matematikk.
Ferdigheter
- Kandidaten har solide regneferdigheter i algebra og det generelle grunnlaget i matematikk til å kunne fortsette på ingeniørutdanning eller integrert master i teknologi.
- Kandidaten kan løse problemer innenfor hovedområdene geometri, algebra og funksjonslære.
- Kandidaten kan anvende regneferdigheter i matematikk på problemstillinger fra fysikk.
- Kandidaten kan uttrykke seg presist ved bruk av matematisk notasjon.
- Kandidaten kan bruke programmering til å utføre enkle numeriske beregninger.
Generell kompetanse
- Kandidaten har evne til abstrakt tenkning og forståelse for hvordan logisk og analytisk tankegang benyttes innen matematikkfaget.
- Kandidaten kan reflektere over mulige anvendelsesområder for de ulike hovedområdene i emnet.
- Kandidaten kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av matematiske begreper og størrelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- deltakelse på undervisning og seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90% tilstedeværelse
- innlevering av praksisdokumenter
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier
Vurdering og eksamen
Fem av til sammen sju individuelle innleveringsoppgaver i løpet av studiet må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen. Fristene for innlevering må overholdes for at oppgaven skal bli vurdert. En av oppgavene fungerer som en fem timers prøveeksamen. Den kan være blant de to som kandidaten ikke trenger å få godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 5 timer.
Eksamensresultat kan påklages.
Sensorordning
Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.
Ingen arbeidskrav.
Studentene kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær.