EPN-V2

VEPRA6100 Profesjonskvalifisering - veiledning av studenter og nyutdannede lærere i yrkesutdanning Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional qualification - guidance of students and newly qualified teachers in vocational education
Studieprogram
Veilederutdanning for praksislærere i yrkesutdanning
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Praksisveilederen har en sentral rolle når det gjelder yrkesfaglærerstudentens og den nyutdannede yrkesfaglærerens utvikling av helhetlig profesjonskompetanse. Dette emnet handler om temaer som gjelder yrkesfaglærerens samfunns- og profesjonsmandat og kvalifikasjonsbehov, som det er viktig at praksislærere har dyp innsikt i. Videre handler det om hvordan veiledning, yrkesdidaktisk analyse, lærende møter og organisasjonslæring kan benyttes for å bistå yrkesfaglærerstudenter og nyutdannede lærere i deres kompetanseutvikling.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i sentrale yrkespedagogiske perspektiver, styringsdokumenter og forskning
  • har forskningsbasert kunnskap om utdanning av lærere i fag- og yrkesopplæring og om praksislærerens oppgaver og betydning i yrkesfaglærerutdanningen.
  • har dyp innsikt i oppgaver og kvalifikasjonsbehov hos lærere i fag- og yrkesopplæring og i etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som yrkesfaglærer.
  • har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på

praksislærerrollen

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
  • har kunnskap om veiledning som ledd i utvikling av skolen og bedriften som en lærende organisasjon.
  • har spesialisert kunnskap om læreplaner, pedagogiske utfordringer og aktuelle undervisningsfag i yrkesutdanningen innen sitt program

Ferdigheter

Studenten

  • kan stimulere lærerstudenter og kolleger i skole og opplæringsbedrift til å reflektere over og begrunne sin praksis ut fra relevante etiske, faglige og pedagogiske begreper og perspektiver.
  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å planlegge, gjennomføre, analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
  • kan anvende veiledning i yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og yrkesfaglige lærings- og utviklingsprosesser.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevant profesjonsforskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske

problemstillinger innen veiledningsfeltet i yrkesutdanning

  • kan veilede studenter i forhold til praktiske yrkespedagogiske problemstillinger og forskningsbasert utviklingsarbeid

Innhold

  • Profesjonsforskning, profesjonsteori og praksislærerens betydning i profesjonell læring ogutvikling
  • Profesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
  • Analyse av læreplaner, praksisplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanningen
  • Analyse av læreplaner og krav til yrkeskompetanse i yrkesutdanningen
  • Praksislærerrollen i yrkesfaglig utdanning
  • Veiledning, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Yrkesdidaktisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen
  • Lærende møter som ledd i organisasjonslæring
  • Samarbeid mellom yrkesfaglærere og fellesfaglærere
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet skal preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og gi studentene et erfaringsgrunnlag for å utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning. Noen sentrale arbeidsmåter er:

  • Innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • Arbeid i grupper
  • Bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • Praktiske veiledningsøvelser og veiledningsoppgaver i studentgrupper og på egen arbeidsplass
  • Avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov.

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift og video vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder.

Vurdering og eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 2: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av to studenter.

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

Se programplan for generelle regler om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Ingen hjelpemidler er tillatt.