Programplaner og emneplaner - Student
VEKU6100 Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality improvement in practice in Epilepsy care
- Studieprogram
-
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, pasientsikkerhet og endringsarbeid. Gjennom hele semesteret arbeider du med et epilepsirelatert forbedringsarbeid med utgangspunkt i egen yrkesutøvelse. Du får erfaring med systematisk bruk av metoder og verktøy i forbedringsprosesser som innebefatter både praktisk og teoretisk forankring, datainnsamling, analyse og diskusjon. Emnet gir trening i samarbeid, skriftlig og muntlig formidling og avsluttes med innlevering av en prosjektrapport. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten kan:
- gjøre rede for begrepene kvalitet, pasientsikkerhet og kunnskapsbasert praksis
- anvende og redegjøre for kunnskapssenterets modell for kvalitetsforbedring i eget prosjektarbeid
- diskutere betydningen av brukerinvolvering i kvalitetsarbeid
- beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter:
Studenten kan:
- gjennomføre informasjonsinnhenting i eget prosjektarbeid samt anvende og kritisk vurdere relevante kilder
- utarbeide en prosjektplan som konkretiserer problemstilling innen et epilepsifaglig tema, med mål, rammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
- anvende ulike verktøy og metoder for kartlegging, analyse, gjennomføring og evaluering i eget forbedringsarbeid
- sikre gjensidig samarbeid med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
- dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten kan:
- planlegge og gjennomføre et praktisk forbedringsarbeid i tråd med etiske retningslinjer
- diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger fra lærere og medstudenter. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.
Prosjektarbeid:
I dette emnet skal studentene gjennomføre og dokumentere et kvalitetsforbedringsarbeid i praksis under veiledning. Arbeidet organiseres som et prosjekt og pågår hele semesteret, og avsluttes med innlevering av prosjekteksamen.
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektarbeidet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektplan
- Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
- Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
- Deltakelse på minimum 2 veiledninger
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til ikke bestått har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige.
Vurderingsuttrykk
Bestått- Ikke bestått.
Sensorordning
Se informasjon i program- og emneplan