EPN-V2

VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Epilsepsy and Health supervision
Studieprogram
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse i hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i emnet, noe som kan være avgjørende for å fremme mestring.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
  • kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
  • kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn
  • kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
  • kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver

Arbeids- og undervisningsformer

Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Politikere, ledere og medarbeidere i både kommunene, fylkeskommunene og statlige virksomheter styrer store økonomiske verdier i produksjonen av velferdsgoder for samfunnet. For å bidra til at dette gjøres så effektivt som mulig er det et stort behov for kunnskap og ferdigheter i å utforme, iverksette, bruke, evaluere og videreutvikle virksomhetsstyring i offentlig sektor på best mulig måte. Virksomhetsstyring i offentlig sektor bygger på strategi, ledelse, mikroøkonomi, budsjett og regnskap og dekker i tillegg viktige områder som mål- og resultatstyring, risikostyring, gevinstrealisering, evaluering og revisjon. Emnet bygger på regelverk, forskning og praksis både i Norge og internasjonalt.

Undervisningsspråk er norsk.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om konstituerende styring og eierstyring i statlig- og kommunal sektor
  • inngående kunnskap om virksomhetsstyring herunder mål- og resultatstyring og dynamisk budsjettering
  • inngående kunnskap om utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
  • innsikt i fagområdene eierstyring og virksomhetsstyring i offentlig sektor bygger på.
  • innsikt i utilsiktede effekter og etiske problemstillinger i virksomhetsstyring i offentlig sektor
  • innsikt i bruk av digitale ressuser i virksomhetsstyring i offentlig sektor

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere, kritisk vurdere og anvende informasjon fra ulike kilder i utforming, iverksetting, bruk, evaluering og videreutvikling av virksomhetsstyring i offentlig sektor
  • utforme og evaluere virksomhetsstyring i offentlig sektor av begrenset omfang
  • utføre et mindre selvstendig forsknings- og utviklingsprosjekt med veiledning i tråd med etiske forskningsstandarder og akademiske krav innenfor virksomhetsstyring i offentlig sektor

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til å utvikle virksomhetsstyring i innovasjoner og reformer i offentlig sektor

Vurderingsuttrykk

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Sensorordning

Ordinær eksamen i emnet er en prosjektoppgave. Studentene skal skrive en prosjektoppgave enten i gruppe på inntil 3 personer eller individuelt. Besvarelsen skal ha et omfang på 10-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.

Ny og utsatt eksamen i emnet arrangeres som en individuell hjemmeeksamen over fire døgn (96 timer). Besvarelsen skal ha et omfang på 10-15 sider eksklusiv forside, litteraturliste og eventuelle vedlegg. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.