EPN-V2

VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Epilsepsy and Health supervision
Studieprogram
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får du innsikt i hvordan det er å leve med epilepsi, og kompetanse i hvordan du kan bidra til økt mestring og livskvalitet. Observasjon, vurdering, praktisk håndtering og forebygging av anfall vektlegges. Helseveiledning har en sentral plass i emnet, noe som kan være avgjørende for å fremme mestring.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten:

  • kan beskrive årsaker til epilepsi, hovedtrekk i anfallsklassifisering og de mest vanlige syndromer der epilepsi inngår
  • kan beskrive bivirkninger og interaksjoner ved de vanligste antiepileptika
  • kan drøfte ringvirkninger ved epilepsi, og hvordan helsepersonell kan bidra til å understøtte pasient/brukers og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning
  • kan redegjøre for relevante lover og forskrifter og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer har betydning for tjenestetilbudet

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan anvende kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning om epilepsi for kollegaer og samarbeidspartnere
  • kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningsferdigheter i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
  • kan identifisere ressurser og utvikle målrettede tiltak for å forbedre funksjonsnivå, aktiv deltakelse og livskvalitet

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan utveksle synspunkter med andre over betydningen av sosiale relasjoner, nettverksbygging og rollen som pårørende i et flerkulturelt samfunn
  • kan diskutere sammenhengen mellom helseveiledning og mestringsopplevelse og identifisere etiske utfordringer i samhandlingen
  • kan planlegge og gjennomføre helseveiledning også ut ifra kjennskap om minoritetsgrupper og flerkulturelle perspektiver

Arbeids- og undervisningsformer

Det gjennomføres webinarer der progresjonen i læringen vektlegges. Forberedelser med bruk av digitale læringsressurser, presentasjoner i webinarer og etterarbeid benyttes. Det skal leveres oppgaver knyttet til sentrale temaer for emnet. Du får tilbakemelding på oppgaver og presentasjoner, fra lærer og/eller medstudent. Gjennom presentasjoner, skriftlige oppgaver og eksamen vil læringsutbytter dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.

Vurdering og eksamen

Masteroppgaven er et avsluttende selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt som skal bygge på studentens ervervede kunnskaper og ferdigheter og kompetanse i løpet av studiet. Masteroppgaven er et selvstendig arbeid på 30 studiepoeng og skrives innenfor valgt hovedprofil. Forberedelser til arbeidet med masteroppgaven bør starte tidlig i studiet, men starter normalt for fullt i 3. semester. Det avholdes oppstartsmøte der studentene forventes å delta og studentene må levere en prosjektbeskrivelse for masteroppgaven. Deretter blir hver studentgruppe knyttet til en veileder. Der er imidlertid vanlig at studentene har hatt kontakt med potensiell(e) veileder(e) allerede ved utarbeidelsen av prosjektbeskrivelsen.

Hjelpemidler ved eksamen

Se forkunnskapskrav beskrevet under Innhold og oppbygging i programplanen.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap i et spesialisert felt innenfor økonomi og administrasjon
  • inngående kunnskap i teorier som er relevante for temaet som behandles i masteroppgaven

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende samfunnsvitenskapelige metoder og/eller spørreundersøkelser og bruke teorier i et analysearbeid basert på egenutformet problemstilling
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

Generell kompetanse

Studenten

  • har avanserte kunnskaper om og ferdigheter i å utføre vitenskapelig undersøkelser
  • kan kommunisere skriftlig om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.