EPN-V2

VEIC7300 Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes
Studieprogram
Veiledning og Coaching
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper. Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
  • kunnskap om arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
  • kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om makt og motstand i endrings- og utviklingsarbeid
  • kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert grunnlag for utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten har:

  • ferdigheter i å bruke sin veilednings- og coachingkompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
  • ferdigheter i å analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
  • tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
  • reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
  • anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur

Innhold

Progresjonskrav studieretning tolking:

Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som tolk i et tolkeoppdrag i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.

Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3140, Tegnspråktolking.

Progresjonskrav studieretning tegnspråkdidaktikk:

Praksisopplæringen i andre studieår må være bestått før studenten kan fortsette i tredje studieår. Praksisperiodene fungerer som et faglig mål på at det vi lærer i klasserommet er internalisert i studenten, og at hen har evne til å bruke kunnskapen i praksis. Kravene i praksisperiodene øker fra kun å observere og reflektere over det en ser, til å kunne fungere som underviser eller veileder i tegnspråk i siste praksisperiode. Dermed er det avgjørende at studenten viser at kravene som er stilt i andre studieårs praksisperioder blir innfridd før de gis mulighet til å gjennomføre praksisperioder i tredje studieår.

Alle praksisperioder må være bestått for å kunne gå opp til eksamen i emne TEGN3230, Voksnes læring og flerspråklighet.

Arbeids- og undervisningsformer

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • forelesninger og studentaktive læringsformer
  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
  • utprøving av ny kunnskap i praksis
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
  • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

I hvert emne skal studenten praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Reflekterer og begrunner. Dette deles med basisgruppa.

2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes (inntil 10 minutter) og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa.

3. Legge frem et utkast av utviklingsarbeidet i basisgruppe, for tilbakemeldinger fra medstudenter. Omfang 20-30 minutter

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe* på 2-5 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching som de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 6000 - 8000 ord.

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i VEIC7300 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle tilgjengelige.

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Felles emneplan for praksis på begge studieretninger, alle studieår.

Studieretning tolking:

Studieretning tolking i bachelorprogrammet har 12 ukers veiledet, variert og vurdert tolkepraksis, tre uker i andre studieår og ni uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg profesjonell tolkekompetanse gjennom gradvis innføring i sentrale sider ved profesjonen. Ved et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksisplasser og veiledere utvikles studentens profesjonsidentitet.

Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.

Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Nasjonalt ressurssenter for døvblinde (Eikholt), NAV Tolketjenester og andre institusjoner som formidler tolketjeneste, samt enkelte frilanstolker.

Studieretning tegnspråkdidaktikk:

Studieretning tegnspråkdidaktikk har 6 ukers veiledet og vurdert praksis, to uker andre studieår, og fire uker i tredje studieår. Formålet med praksisopplæringen er at studentene skal tilegne seg praktisk erfaring med å veilede og undervise voksne andrespråksinnlærere. Gjennom et tett samarbeid mellom studenter, faglærere, praksissted og praksisveiledere utvikles studentens ferdigheter i andrespråksundervisning og -veiledning. Det skal være en progresjon i praksisopplæringen og en sammenheng mellom undervisningen og praksisopplæringen.

Praksisopplæringen arrangeres i samarbeid med Signo og Statped, og andre som har organisert undervisning i norsk tegnspråk rettet mot voksne.

Emnet ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.