Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7200 Veiledning og coaching i grupper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coaching and Councelling in Groups
- Studieprogram
-
Veiledning og Coaching
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har fokus på veiledning og coaching i grupper og gruppen som læringsarena. Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledning- og coachingprosesser i grupper, og relevante metoder og modeller. Emnet belyser også samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching. Studentene skal praktisere i rollen som gruppeveileder/- coach, og reflektere over egen utvikling.
Læringsutbytte
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Designe og lage en naturfaglig modell. Fremlegg i gruppe med 3-4 studenter (5-10 minutter per presentasjon)
- Lage «artskort» fra selvvalgt biotop (15-20 arter)
- Gjennomføre et undervisningsopplegg på egen skole med fokus på regning som grunnleggende ferdighet i naturfag, beskrivelse og refleksjon 1000 ord +/- 10%.
Aktiviteter med krav om obligatorisk deltagelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor.
- Presentasjon av modell
- Sikkerhetskurs kjemi
Fordi det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om uteskole i naturen på egen hånd er det knyttet krav om 80 prosent deltakelse i uteundervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, deltakelse i bestemte faglige aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.
Innhold
- veiledning og coachingkompetanse i grupper
- planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper
- metoder og modeller i veiledning og coaching
- gruppen som læringsarena
- samspillsprosesser og håndtering av konflikter og motstand i veiledning og coaching
- etikk i veiledning og coaching i grupper
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.
Aktuelle arbeidsmåter er:
- forelesninger og studentaktive læringsformer
- arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
- gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
- utprøving av ny kunnskap i praksis
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
- skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Refleksjonene skal deles i basisgruppa. Deretter leveres et skriftlig refleksjonsnotat på 500 ord +/- 10 %.
- Skriv refleksjonsnotat fra to veilednings- eller coachingsituasjoner i gruppe. Omfang: 300 ord +/- 10 % per refleksjonsnotat.
- Gruppefremlegg i basisgruppen. Gruppen består av 2-4 studenter. Gruppen skal reflektere over ulike aspekter i gruppeveiledning knyttet til egne erfaringer og oppdagelser. Omfang: 15-30 minutter per gruppe.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om tilstedeværelse i basisgruppene
Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen i gruppe bestående av 2-4 studenter. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over gjennomført gruppeveiledning eller coaching, og være knyttet opp mot relevant pensumlitteratur. Omfang: 4200-5000 ord.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen. Ved senere forsøk leveres ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige.
Vurderingsuttrykk
Emnet er delt inn i fem hovedtemaer:
- Naturfag og naturfagdidaktikk
- Økologi
- Grunnleggende kjemi
- Fysikk
- Kroppen som system
Sensorordning
Det benyttes en ekstern og en interne sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.