EPN-V2

VBINF6300 Informasjonssøk og kildekritikk i bibliotekkontekst Emneplan

Engelsk emnenavn
Information search and information evaluation in a library context
Studieprogram
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)
Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium), enkeltemner
Informasjonssøk og kildekritikk i bibliotekkontekst
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

• 10 dager praksis i eller utenom grunnopplæringen. Praksis omfatter planlegging, gjennomføring og evaluering. Praksis gjennomføres fortrinnsvis i grupper (inntil fem studenter).

• Muntlig drøfting i plenum der forholdet mellom praksiserfaringer, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial drøftes i et fagdidaktisk perspektiv.

  • Minimum 80% deltagelse på utvalgte læringsaktiviteter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.

Forkunnskapskrav

Individuell skriftlig prosjektbeskrivelse med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 3000-3500 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har kjennskap til bruk av ulike typer digitale informasjonssystemer, for eksempel bibliografiske databaser
  • har innsikt i hvordan søkemotorer, ulike typer algoritmer og kunstig intelligens påvirker kildeutvalg og brukereksponering 
  • har kjennskap til relevante kildekritiske metoder og verktøy i en digital kontekst
  • har grunnleggende innsikt i hvordan informasjonssøk og kildekritikk relaterer til sentrale begreper som relevans, troverdighet og desinformasjon 

Ferdigheter

Studenten

  • har grunnleggende ferdigheter i søketeknologi, søkestrategi og søketeknikker
  • kan anvende ulike typer informasjonssystemer på en effektiv og hensiktsmessig måte 
  • kan vurdere et søkeresultat i forhold til informasjonsbehovet 
  • kan kritisk evaluere kilder, både de man oppsøker og kilder til informasjon man ellers blir eksponert for

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan delta i den faglig diskusjon rundt emnets temaer
  • Kan analysere og vurdere informasjon basert på avsenders agenda, relevans og dens samfunnsmessige kontekst.
  • Kan evaluere kilder og har forståelse for etiske aspekter ved kildebruk 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom videoforelesninger, digitalt undervisningsmateriell og digitale seminarer. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium, praktisk oppgaveløsing og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav: 

  • Arbeidskrav 1: Delta i en diskusjon i emnets digitale læringsplattform med et individuelt innlegg (300 ord +/- 10 %) og minst to kommentarer til andres innlegg. 
  • Arbeidskrav 2: Forberedelse til semesteroppgaven: Levere en beskrivelse av tema (omfang ca. 1 side). Tema er selvvalgt innenfor en gitt ramme og må godkjennes av faglærer.
  • Arbeidskrav 3: Levere skriftlig utkast til semesteroppgaven (omfang 2-4 sider). Retningslinjer gis av faglærer.

Emnet har arbeidskrav for at studenten skal tilegne seg evne til å bearbeide og anvende det faglige innholdet, utover kun å lese pensum og/eller ta eksamen.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist. 

Vurdering og eksamen

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene. 

Emneoverlapp

Emnet har 7 studiepoengs overlapp med ARBIB1000 Informasjonssøk og kildekritikk.