Programplaner og emneplaner - Student
VBINF6100 Grunnleggende metadata Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fundamentals of metadata
- Studieprogram
-
Grunnleggende metadataVidereutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium)Videreutdanning i bibliotek- og informasjonsvitenskap (nettstudium), enkeltemner
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gjev ei innføring i viktige standardar og praksisar innanfor metadataproduksjon i den norske og internasjonale biblioteksektoren. Å forstå metodar og grunnleggjande prinsipp for praktisk katalogisering og emnebeskriving er viktige læringsmål, men emnet søker også å gje studentane innsikt i andre utfordringar knytt til metadata, inkludert metadatakvalitet, interoperabilitet og etiske sider ved metadataproduksjon.
Undervisinga er på norsk.
Forkunnskapskrav
Kompetanse tilsvarende bestått 1. 2. og 3. semester eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Det vil bli underviset i forskjellige former for prosjektledelse og de typiske utfordringer som oppstår i denne type arbeid. Studentene avslutter emnet med eksamensleveranse av en oppsummerende prosjektbeskrivelse som skal redegjør for prosjekts faser og resultater. Sisteårsstudentene spiller lederrollen i hver gruppe.
For utveklsingsstudenter som gjester hos OsloMet i dette semesteret, uten tidligere erfaringer fra Prosjekt Designkontor kan det være ønskelig at disse intar rollen som eksterne konsulenter. Hvordan kan internasjonale perspektiv og innsikt fra andre kulturer anvendes for å styrke måten gruppen møter designutfordringer?
Arbeids- og undervisningsformer
Muntlig presentasjon i gruppe hvor alle gruppens medlemmer bidrar.
Presentasjonen skal vise at studentene har kjennskap til prosjektorganisering og hvilke utfordringer som kan oppstå i prosjekter.
Eksamensresultat kan ikke påklages.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og eksamen
De vil bli undervist i prosjektarbeidsmetodikk. Studentene får undervisning i de ulike fasene og rundt utfordringene i prosjektarbeid. Arbeidet skal resultere i en prosjektrapport som beskriver de ulike fasene og utfordringene i et prosjekt. 3BA studenter skal fungere som prosjektledere i gruppene.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatne så lenge reglar for kjeldetilvisingar vert følgde.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor sensurerer eksamenssvara.
Eit uttrekk på minst 25% av eksamenssvara vert sensurert av to sensorar. Karakterane på desse samsensurerte eksamenssvara skal danna grunnlag for å fastsetja nivå på resten av eksamenssvara.