Programplaner og emneplaner - Student
UTVB1400 Feltarbeid i utviklingsstudier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fieldwork in Development Studies
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i utviklingsstudierUtviklingsstudier årsstudium
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet inngår som en del av årsstudiet/første år av bachelorstudiet i utviklingsstudier. En sentral del av utviklingsstudier ved OsloMet er et feltarbeid, der studentene gjennomfører en undersøkelse av relevante problemstillinger i faget. Feltarbeidet er et prosessorientert prosjektarbeid basert på studentaktive arbeidsformer. Det gjennomføres som et gruppeprosjekt enten i det globale Sør eller i Norge, og munner ut i en feltoppgave.
Forkunnskapskrav
Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om å gjennomføre et empiribasert prosjektarbeid om et utviklingsrelatert tema
- har kunnskap om kulturmangfold, økonomi, politikk og samfunnsforhold i en region og i det landet der feltarbeidet gjennomføres
- har kjennskap til helheten i en kvalitativ forskningsprosess
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og utføre elementær problemorientert innhenting av empirisk kunnskap, og på en etisk forsvarlig måte
- kan gjennomføre analyse av utviklingsspørsmål i en akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan samarbeide faglig gjennom omfattende gruppeprosesser og erfaringsbasert læring
- kan bearbeide og framstille ulike typer informasjon skriftlig
- har innsikt i og erfaring med tverrfaglig gruppearbeid
Innhold
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Individuelt refleksjonsnotat om programmering i skolen (om lag 1000 ord).
- Arbeidskrav 2:
- Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
- Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap til prinsipper for algoritmisk tenkning
- Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
- Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
- Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
- Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
- Kan kommentere programmeringskode
- Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer
Generell kompetanse
Studenten
- Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
- Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- explaining how functions can be approximated by Taylor polynomials and truncated Fourier series,
- explain what it means that a series converges, with emphasis on power and Fourier series,
- differentiating and integrating power series term by term,
- explaining what a frequency spectrum is,
- describing and explaining how a sequence of numbers can originate by sampling, by using formulae or as the solution of a difference equation,
- explaining how to interpolate sampled data,
- explain linear regression based on sampled data,
- explaining partial differentiation and using using relevant tools visualize functions of two variables,
- calculating eigenvalues and eigenvectors.
Skills
The student is capable of:
- discussing the connection between Fourier series and the Fourier transform,
- discussing pros and cons using interpolating polynomials, and splines to interpolate sampled data,
- explaining how the method of least square may be applied to fit data to a linear function and implement such methods numerically on for larger data sets,
- discussing error bounds when using Taylor polynomials to approximate functions,
- using simple tests for convergence of series,
- giving a geometrical interpretation of gradient and directional derivative and using linear approximations of multi variable functions,
- using partial differentiation optimize functions of two variables - both analytically and by implementing the method of gradient ascent/descent,
- using eigenvalues and eigenvectors to solve coupled linear systems of differential equations with constant coefficients.
General competence
The student is capable of:
- identifying connections between mathematics and their own field of engineering,
- translating practical problems, preferably from their own field, into mathematical form so that it can be solved analytically or numerically,
- assessing her or his own results from analytical and numerical calculations,
- formulating precise explanations, providing justifications for the choices of methods and demonstrating correct use of mathematical notation,
- using relevant analytical and numerical methods and tools,
- use mathematics to communicate problems and solutions within engineering sciences.
Vurdering og eksamen
The course is taught through joint lectures and exercises. In the exercise sessions, the students work on assignments, both individually and in groups, under the supervision of a lecturer. These sessions will also involve assessing the assignments - both own ones and assignments carried out by fellow students.
Also in between teaching sessions, the students are expected to work with exercises. The proposed exercises are directly linked to learning outcomes for the course. Assessing their own and others' solutions will provide the students with insight as to which extent these goals are achieved.
The students will also have the option of handing in certain exercise sets and have these assessed.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. Standard regler for kildehåndtering og referanser gjelder.
Vurderingsuttrykk
Det gis karakterer bestått / ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor, og det gis samme karakter til alle studentene i gruppen.