EPN-V2

UTVB1300 Innføring i metoder og vitenskapsteori Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to methods and scientific theory
Studieprogram
Bachelorstudium i utviklingsstudier
Utviklingsstudier årsstudium
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Studenten skal i gruppe på 3-5 studenter, utvikle og gjennomføre og dokumentere et undervisningsforløp for en definert elevgruppe. I undervisningsforløpet skal studentene ta i bruk figur og andre estetiske læringsformer som metode.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager.
  • Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i undervisnings- og veiledningssituasjoner der det er krav om tilstedeværelse og aktiv deltakelse.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon.

Forkunnskapskrav

Eksamen er et dramafaglig gruppeeksamensprosjekt med tilhørende skriftlig individuell rapport. Begge deler av eksamen må være bestått for at eksamen skal være bestått.

1. Muntlig-praktisk gruppeeksamen (3-5 studenter)

Gruppen skal planlegge og gjennomføre en tverrfaglig, estetisk visning med bruk av figur og drama som metode. Visningen etterfølges av en muntlig samtale i gruppe. Eksamen kan i enkelte og avklarte tilfeller gjennomføres individuelt.

2. En individuell refleksjonsrapport

Knyttet til estetiske og didaktiske valg i arbeidet med den estetiske visningen, rettet mot formidling for eller med barn og unge. 2500-3000 ord.

Muntlig-praktisk gruppeeksamen teller 60%, og individuell refleksjonsrapport teller 40%.

Eksamen kan ikke påklages.

Læringsutbytte

No formal requirements over and above the admission requirements.

Innhold

Lothar Fritsch / Different instructor can take lead. Different instructors can offer parallel topics, sharing the supervision work in same course instance.

Arbeids- og undervisningsformer

  • Individual reading assignments
  • Individual literature search work
  • Individual writing assignments
  • Seminar meetings including mini lectures, group discussions, student presentations group feedback sessions
  • Written peer review assignments

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • delivery of a written report (3000 words, +/- 10%)
  • delivery of two rounds peer reviews
  • mid-term presentation of literature search

Vurdering og eksamen

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Innholdet i emnet er systematisert i tre hovedtemaer:

· Barns skapende lek

  • Lek og improvisasjon.
  • Barns dramatiske, formgivende og musikalske uttrykk.
  • Ledelse, dokumentasjon og vurdering av skapende prosesser med barn og voksne.
  • Iscenesettelse av skapende og inspirerende miljøer

· Utforskning

  • Utforskning av stemme, kropp, materialer, redskaper, teknikker, instrumenter og kunstfaglige begreper
  • Egne skapende uttrykksformer

· Kunst og kultur

  • Nasjonale og internasjonale kunst- og kulturuttrykk
  • Digitale og andre samtidsaktuelle medier
  • Kunst- og estetisk teori

Vurderingsuttrykk

Final assessment will be based on a 6-hour individual written school exam, based on a given topic. The writing of the assignment must show knowledge of the course literature. If other literature is referred, this cannot replace use of course literature, however it may function as additional literature.

The exam papers can be written in English, Norwegian, Swedish or Danish.

Sensorordning

Two internal examiners. External examiner is used periodically.