Programplaner og emneplaner - Student
UTVA6200 Karrierelæring og livsmestring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Educational Options and Development
- Studieprogram
-
Karrierelæring og utdanningsvalg
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Forkunnskapskrav
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om rettskildelære og juridisk metode
- kjennskap til kontrakters betydning og funksjon
- kunnskap om de mest relevante rettsområder som har betydning for revisors og regnskapsføreres arbeid, herunder regler om avtaleinngåelse, tolking og ugyldighet, sentrale deler av reglene om organisering av økonomisk virksomhet og representasjon i selskapsforhold, stiftelse og sikring av pengekrav, gjeldsforfølgningsrett med hovedvekt på materiell konkursrett og sentrale deler av reglene om økonomisk kriminalitet
- kjennskap til reglene om kjøp og misligholdsvirkninger ved kontraktsbrudd, næringsvirksomheters forhold til kreditorer og myndigheter, bortfall av pengekrav ved oppgjør og foreldelse samt konkursprosessen og enkeltforfølgningsrett
Ferdigheter
Studentene kan gjennomføre praktiske drøftelser i tilknytning til sentrale regler om
- avtaleinngåelse, avtaletolkning og ugyldighet
- etablering av økonomisk virksomhet og representasjon i selskapsforhold
- etablering og sikring av pengekrav
- vilkår om åpning av konkurs samt omstøtelse
- økonomisk kriminalitet
- kjøp og misligholdsvirkninger ved kontraktsbrudd
- næringsvirksomheters forhold til kreditorer og myndigheter
- bortfall av pengekrav ved oppgjør og foreldelse
Generell kompetanse
Studenten kan
- tilegne seg ny kunnskap innen ovennevnte rettsområder og kunnskap om andre rettsområder som har betydning for regnskap og revisjon
- formidle sentralt fagstoff gjennom relevante uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre fagpersoner og bidra til å utvikle god praksis
- bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser
- reflektere over etiske problemstillinger innenfor de relevante rettsområder
- se emnet i en større sammenheng i et samfunnsmessig perspektiv
Læringsutbytte
Undervisningen har hovedvekt på forelesninger hvor det legges opp til dialog. Ytterligere avholdes det noe seminarundervisning med hovedvekt på oppgaveløsing. Oppgaveløsing er en viktig del av læreprosessen.
Innhold
Erik Friis Fæhn
Arbeids- og undervisningsformer
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en skoleeksamen på 4 timer.
Vurdering og eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Tilgang til digital lovdatabase
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A - F
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.