EPN-V2

UTVA6100 Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth and Motivation, Opportunities and Skills Mastery
Studieprogram
Karrierelæring og utdanningsvalg
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som veileder og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmetoder for læringsaktiviteter og utvikle sin veiledningskompetanse. Emnet tar også opp temaer som identitet, livsmestring og kompetanse i å ta valg.

Forkunnskapskrav

ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om prosesser knyttet til identitet og danning
  • har kunnskap om arbeidslivet i endring og utvikling
  • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering

Ferdigheter

Studenten

  • kan veilede ungdom og voksne om fremtidige ønsker om utdannings- og karrieremuligheter
  • kan legge til rette for valgkompetanse på individ- og gruppenivå gjennom meningsfulle læringsaktiviteter
  • kan legge til rette for at ungdom skal utforske egne interesser, egenskaper og verdier

Generell kompetanse

Studentene

  • kan bidra til kreative læringsprosesser for å fremme livslang læring
  • kan bidra til karrierelæring på individ- og gruppenivå
  • kan anvende relevant forskning som grunnlag for karrierelæring

Innhold

Vi erfarer og vurderer kvaliteter og verdier ved kulturen vi er en del av hele tiden enten det er i profesjonell eller privat sammenheng. I emnet studeres og praktiseres kvalitetsvurderinger av litteratur og andre kunst- og kulturuttrykk i ulike sammenhenger. Samspillet mellom verket, konteksten og den som vurderer, er sentralt i emnet. Målet for emnet er å utvikle egen, profesjonell dømmekraft og et eget «blikk» for hvordan institusjonelle rammer legger føringer for kvalitets- og verdivurdering, hva som blir synlig og usynlig i kulturlivet. Gjennom øvelse, og diskusjon av egne og andres normer og kriterier i møte med konkrete verk, oppøves studentenes evne til å sette ord på egne erfaringer, utvikle kritisk tenkning og utøve godt skjønn. Gjennom teorier om dømmekraft og kvalitet utvikles et grunnlag for å forstå kvalitetsvurderingens betydning i kulturlivet. Eksempler som er relevante å studere i emnet er: museers utstillinger, bibliotekenes bokprat eller formidling på tik-tok, kulturrådets vurderinger for innkjøp eller støtte, avisers kunst- og litteraturkritikk, NRKs litteratur- og kunstprogrammer, festivaler, amatørkritikk, fan fiction, teateroppsetninger, eller kulturpolitiske dokumenter.

Undervisningsspråk er norsk.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til studiet og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres gjennom en multimodal tekst.
  2. Studentene skal planlegge og gjennomføre to tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Dette dokumenteres ved et individuelt, skriftlig notat. Omfang: 1000-1500 ord.

Et av tiltakene/undervisningsoppleggene danner grunnlag for eksamensbesvarelsen.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er obligatorisk deltakelse på fellessamlinger. Fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell prosjekteksamen. Eksamensbesvarelsen skal inneholde vurdering av et gjennomført tiltak eller undervisningsopplegg knyttet til karrierelæring på aktuell arbeidsplass. Vurderingen skal være teoretisk forankret og knyttes opp mot studiets læringsutbytte. Omfang: 3000-3500 ord.

Arbeidet med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av eksamensbesvarelsen er ved avslutning av emnet

Ny/utsatt eksamen

Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny prosjekteksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.