EPN-V2

TLP6200 Spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen Emneplan

Engelsk emnenavn
Special Needs Education and Diversity in Traffic Education
Studieprogram
Trafikkpedagogikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal dyktiggjøre studenten i krav og oppgaver knyttet til det å være trafikklærer for personer med spesielle behov.

Forkunnskapskrav

Eksamen i emne TLP6100 må være bestått før eksamen i emne TLP6200 kan avlegges.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til aktuelle trafikkpedagogiske og trafikkfaglige utfordringer ved undervisning av elever med spesielle behov
  • har kunnskap om utviklingsmetodikk og hvordan denne kan brukes overfor elever med spesielle behov på ulike områder innen det trafikkpedagogiske og trafikkfaglige feltet

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende IKT-verktøy i gjennomføring av undervisningsopplegg og/eller formidling
  • kan samarbeide i en prosjektgruppe og reflektere over arbeidet i gruppa og resultatet av arbeidet
  • kan tilrettelegge undervisningen for personer som trenger språklig tilrettelegging

Generell kompetanse Studenten

  • har innsikt i ulike diagnosers spesifikke utfordringer og hvilke tilrettelegginger de ulike diagnosene
  • kan reflektere rundt tilrettelegging av undervisning for personer med spesielle behov
  • kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på det flerkulturelle
  • kan uttrykke forståelse for mangfoldet i befolkningen med fokus på personer med ulike diagnoser

Innhold

Godkjent av utdanningsutvalget 14. februar. 2019 Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 17. desember 2019

Arbeids- og undervisningsformer

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning: forelesning, dialog, rollespill, observasjon
  • arbeid i grupper med spesiell vekt på øvelser i å benytte IKT og digitale læringsverktøy
  • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner
  • skriftlige oppgaver: logg, rapporter, refleksjonsnotater, også via nett
  • bruk av video og annet teknisk utstyr

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Utforme et undervisningsopplegg med to timers varighet med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen innenfor temaet spesialpedagogikk og mangfold i trafikkopplæringen. Opplegget skal dokumentere kompetanse i undervisning av personer med spesielle behov. Det totale omfanget av dokumentasjonen er ca. 1400 ord. Arbeidet foregår individuelt.

Frist for innlevering av arbeidskrav settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen.

Krav om tilstedeværelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere, og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent kan kompenseres etter avtale med faglærer. Ved sykdom eller andre tungtveiende grunner kan det gjøres en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Arbeidskravene må være godkjent og tilstedeværelseskravet må være oppfylt før eksamen kan gjennomføres. Det vises til avsnitt om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 2 uker. Studenten skal utforme et skriftlig undervisningsopplegg, som kan bygge på arbeidskravet ovenfor. Omfang 4000 ord +/- 10%. Innhold: planlegging av undervisning for elever med spesielle behov eller elever som trenger språklig tilrettelegging. Tema velges selv av studenten. Undervisningsopplegget begrunnes trafikkpedagogisk og trafikkdidaktisk opp mot pensumlitteraturen

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått: Ved ikke bestått kan det leveres en omarbeidet versjon inntil én gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Studiet er et deltidsstudium over to semestre. Studiet er samlings- og nettbasert og organiseres som fire samlinger over to dager i løpet av et studieår. Fagdager for praksislærere, hvor det tas opp aktuelle tema og forskning knyttet til praksislærerfunksjonen, vil inngå som en del av enkelte samlinger. Studentene på dette studiet må beregne arbeid knyttet til disse temaene og undervisning i etterkant av en slik fagdag.

Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer, gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser i tillegg til forelesninger.

Studentene blir organisert i grupper som skal arbeide med ulike læringsaktiviteter på samlingene og imellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger ogforelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevantkunnskap.

Studiet benytter digital læringsplattform, og studentene forventes å skaffe seg kunnskap om og benytte seg av de digitale mulighetene som finnes på læringsplatformen.

Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav,fortrinnsvis med student(er) eller med kollegaer, studiet avsluttes med en semesteroppgave hvor student formulerer en problemstilling og deltar på en gruppeveiledning for å arbeide med den formuleringen.

Vurderingsuttrykk

Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform.

ArbeidskravArbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer forarbeidskrav og eksamen ved OsloMet. For nærmere informasjon om arbeidskrav, se emneplan for PVUB6000.

Krav om tilstedeværelseDet er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder ogkommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse iundervisningen. Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Fravær ut over 20 prosent kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.

Sensorordning

For nærmere informasjon om vurdering, sensur og vurderingsuttrykk, se emneplan for PVUB6000.