EPN-V2

TLP6100 Pedagogisk individuell veiledning i trafikkopplæringen Emneplan

Engelsk emnenavn
Individual Counseling in Traffic Education
Studieprogram
Trafikkpedagogikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten skal med noe veiledning ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Det for ventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.

Studenten skal primært ha praksisstudier ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudier kan være:

  • overvåkingsavdelinger
  • intermediæravdelinger
  • postoperativ avdeling
  • prehospitale tjenester/ambulansetjenesten
  • akuttpsykiatrisk avdeling
  • legevakt

Praksisstudiene skal tilrettelegges slik at studenten etter gjennomført studium har fått erfaring med og utviklet handlingskompetanse i akuttsykepleie i forhold til alle hyppig forekommende sykdomstilstander, sentrale behandlingsformer og ulike pasientsituasjoner.

Læringsutbytte

MASKAPRA10 Praksisstudier i akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Innhold

Ikke relevant.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, med noe veiledning. drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan, med noe veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
  • kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger

Ferdigheter

Studenten

  • kan, med noe veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottaket
  • kan, med noe veiledning, analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • identifisere akutte situasjoner
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • administrere og evaluere sedasjon av pasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
    • utføre triage av pasienter i akuttmottaket

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, med noe veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
  • kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta pasienten og pårørende
  • kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om pasienten
  • kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Veiledede praksisstudier, refleksjonsgrupper, simulering og selvstudier.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • kan drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
  • kan drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
  • kan drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan analysere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom og skade i et alders- og flerkulturelt perspektiv
  • kan analysere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
  • kan drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
  • kan drøfte kunnskap om barn som pasienter og pårørende med deres særegne behov og rettigheter
  • kan drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglige etiske problemstillinger
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan bruke kunnskaper og ferdigheter for å selvstendig planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelserkan gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
  • kan identifisere tegn, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
  • kan analysere pasientens ressurser, problemer og behov
  • kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
  • kan bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottak
  • kan analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
  • kan bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
  • kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
  • kan analysere pasientens og pårørendes helsekompetanse og benytte dette som virkemiddel i kommunikasjon for å fremme pasientmedvirkning og tilpassede tjenester
  • kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
  • kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
  • kan arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • administrere relevant monitoreringsutstyr
    • yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
    • identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
    • administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
    • administrere og evaluere sedasjon til pasienten
    • bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
    • utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
    • legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
    • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
    • dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
    • sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
    • utføre triage av pasienter i akuttmottaket
    • utøve klinisk ledelse
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og prioritere tiltak for å optimalisere kvaliteten i pasientbehandlingen og drift i akuttmottaket
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan selvstendig planlegge, administrere, lede og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
  • kan anvende helsepedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
  • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivning
  • kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av og bruke egnet teknologi på individ- og systemnivå
  • kan bruke effektive mestringsstrategier i en utfordrende arbeidshverdag for å fremme faglig identitet og integritet og forebyge utbrenthet

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse i akuttsykepleie og bidrar til pasientsikkerhet
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan prioritere og gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens ressurser for å ivareta sine grunnleggende behov
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta akuttpasienten og pårørende
  • kan dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om akuttpasienten
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å kunne lede, koordinere og samhandle tverrprofesjonelt i behandling av akuttpasienten
  • kan analysere, kritisk vurdere og reflektere over samhandling og kommunikasjon som kan påvirke pasientforløpet og/eller arbeidsmiljøet, samt iverksette tiltak som stimulerer til samhandling
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
  • kan analysere og anvende kunnskaper og ferdigheter som bidrar til mestring og arbeidsglede i et miljø med høyre krav til kvalitet og omstilling
  • kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Hjelpemidler ved eksamen

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent sammen med intern sensor. Øvrige besvarelser vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Vurderingsuttrykk

For praksisstudier er det et krav om 90 % tilstedeværelse. Obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av praksis er:

  • Levere turnusplan og konkretisering av læringsutbyttet for emnet i løpet av første praksisuke.
  • Levere utfylt vurderingsskjema med selvvurdering senest to dager før midtveis- og sluttvurdering.
  • Undervisning/veiledning til pasient.
  • Undervisning/veiledning til medstudenter.
  • AHLR - simulering.
  • Deltakelse i:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Sensorordning

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet, den formative vurderingen og obligatoriske aktiviteter som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet samt kriterier for skikkethetsvurdering. I tillegg kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.