EPN-V2

TLK3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent av studieutvalget ved fakultet LUI 5. mars 2015. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019. Redaksjonell endring lagt inn 27. mai 2021. Gjeldende fra høstsemesteret 2021.

Emnet Bacheloroppgave er det avsluttende emnet i graden Bachelor i tolking i offentlig sektor. Emnet er nett- og samlingsbasert, og det tilbys som deltidsstudium over ett semester.

I arbeidet med bacheloroppgaven skal studentene bygge på kunnskap og ferdigheter fra tidligere deler av studiet. Bacheloroppgaven skal bidra til å høyne studentenes kompetansenivå, faglige trygghet og profesjonsbevissthet.

Forkunnskapskrav

Innføringsemnet i tolking i offentlig sektor (30 studiepoeng) og minimum 60 studiepoeng i tillegg som er knyttet til tolking i offentlig sektor.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger i tolkeforskning
  • har kunnskap om sentrale spørsmål knyttet til forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet innenfor tolkeyrket
  • har kunnskap om sentrale praktiske og faglige utfordringer i tolkens virksomhet som er utviklet gjennom bacheloroppgaven
  • har kunnskap om det emnet som den enkelte har fordypet seg i gjennom bacheloroppgaven

Ferdigheter

Studenten

  • kan formidle og dokumentere sentralt fagstoff innen det selvvalgte temaet
  • kan kritisk analysere relevant forskning om tolking og hvilken betydning denne kan ha for utøvelsen av yrket
  • kan planlegge og delta i utviklingsarbeid knyttet til tolkefaget, og kan kritisk vurdere disse i etterkant
  • kan anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen bacheloroppgave
  • kan skrive en akademisk tekst

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen det selvvalgte temaet
  • har innsikt i tolkeyrket i et komplekst og mangfoldig samfunn
  • har innsikt i det selvvalgte temaets historiske og samfunnsmessige kontekst

Innhold

All types of materials and equipment are allowed for the written project report. Project report counts will be considered as a written exam and shall be done in groups.

None for the oral exam.

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplan om arbeids- og undervisningsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav og deltakelse i nærmere definerte faglige aktiviteter. Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før bacheloroppgaven kan leveres til avsluttende vurdering:

  • Presentasjon av oppgaveidé (ca. 5-10 minutter) på skriveseminar/samling (ved individuell oppgave; individuell presentasjon - ved gruppeoppgave; gruppepresentasjon. Ved gruppepresentasjon må det komme fram hvordan gruppen vil samarbeide og hvordan hver student skal bidra).
  • Et sammendrag (1000 ord +/-10 %) om tema, problemstilling og metode som skal utgjøre grunnlaget for bacheloroppgaven.
  • En liste over selvvalgt pensum (selvvalgt pensum skal være på 200 sider).

Formålet med arbeidskravene er å komme i gang med bacheloroppgaven tidlig i semesteret.

Deltakelse i læringsaktiviteter:

  • 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter spesifisert i emnets undervisningsplan.

Vurdering og eksamen

Vurderingen består av en bacheloroppgave (3500-5000 ord per kandidat). Bacheloroppgaven skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig forfatterskap/rapportering.

Studenten skal produsere en innlevering, enten i form av en individuell oppgave eller som selvstendig bidrag til en gruppeoppgave med to eller tre medstudenter. Ved gruppeoppgave må det komme fram av oppgaven hva som er bidraget til hver av studentene. Oppgaven skal svare på en problemstilling med relevans for tolkefaget. Problemstillingen skal være godkjent av faglærer. Oppgaven skal skrives i tråd med Veileder til bacheloroppgaven - Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor, TLK3900 Bacheloroppgave. Bacheloroppgaven kan inneholde både en skriftlig og en praktisk del som belyser problemstillingen. I oppgaver med praktisk fokus skal praktisk tilnærming og redegjørelse vektlegges, med teoretisk bakgrunn, og resultat som støtte. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming skal teoretiske perspektiv vektlegges.

Ny/utsatt eksamen

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke-bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide bacheloroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres ny bacheloroppgave. Ny/utsatt eksamen kan ev. gjennomføres individuelt etter søknad til studieadministrasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

After completing this course, the student will gain the following knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

Students have in-depth knowledge of:

  • Desk study resources, understanding your site and the conditions
  • Onshore and offshore site investigation techniques related to drilling, in-situ sampling, and testing,
  • Geotechnical index and advanced laboratory tests,
  • Experimental data assessment and interpretation.

Skills

Students can:

  • distinguish different drilling, sampling, and field techniques to be used to obtain high-quality samples, and to derive geotechnical parameters in the field,
  • select adequate laboratory tests for a range of geotechnical design problems and know how to interpret geotechnical laboratory test results.

General competence

Students:

  • are familiar with drilling, sampling, and testing field techniques, and can decide which technique to use in the field depending on the specific soil conditions,
  • can understand the basic principles of geotechnical testing apparatuses and can conduct index and advanced tests.
  • can interpret geotechnical test results and critically identify the advantages, and disadvantages of different testing techniques,
  • can translate geotechnical test results into a ground model.

Vurderingsuttrykk

I dette emnet lærer du om sykepleie, i særlig grad knyttet til akutt, kritisk og kroniske sykdommer, psykisk helse og rus med en personsentrert tilnærming. Emnet bygger videre på sykepleiens grunnlag og naturvitenskapelige emner fra 1. studieår. Integrering av kunnskapsbasert praksis (KBP) som grunnlag for sykepleiefaglige beslutningsprosesser er sentralt.

Sentrale elementer i emnet er også en introduksjon til vitenskapsteori og metode som grunnlag for å søke litteratur og kunnskap til emnets tematikk.

Sensorordning

For å begynne på dette emnet må du ha bestått:

  • SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
  • SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.

eller tilsvarende.*

* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:

  • Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.

Bestått emne:

  • SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
  • SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
  • SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
  • SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.