EPN-V2

TLK2100 Tolkens kommunikative kompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
The Interpreter's Communicative Competence
Studieprogram
Bachelorstudium i tolking i offentlig sektor
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Godkjent av rektor 22. desember 2010.

Revidert versjon godkjent av studieutvalget ved LUI 5. mars 2015.

Redaksjonelle endringer foretatt 6. juli 2017. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 19. desember 2019.

Redaksjonell endring lagt inn 4. november 2020.

Gjeldende fra vårsemesteret 2021.

Emnet Tolkens kommunikative kompetanse gir en videre praktisk-teoretisk innføring i tolkefaget og har som formål å øke studentens forståelse av at tolkens valg i situasjonen påvirker kommunikasjonen, dette gjelder både valg av metode, tolketeknikker og oversettelsesstrategier. Emnet skal også legge til rette for at studenten øker sine egne kommunikative ferdigheter

Forkunnskapskrav

Bestått arbeidskrav og har eksamensrett på TLK1000 eller tilsvarende.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teorier knyttet til oversettelse, retorikk, språkhandlinger og samhandling.
  • har kunnskap om tekst, kontekst, diskurs, kommunikasjon og tolkemediert interaksjon
  • har kunnskap om hva som kjennetegner akademiske tekster

Ferdigheter

Studenten

  • kan evaluere egen tolking slik at studenten kan videreutvikle egne tolkeferdigheter
  • kan analysere tolkemediert interaksjon fra lyd- og filmopptak
  • kan vurdere tolkemediert interaksjone fra ulike teoretiske perspektiver
  • kan produsere en akademisk tekst

Generell kompetanse

Studenten

  • har språklig bevissthet, spesielt om kommunikative virkemidler og studentens valg av oversettelsesstrategier
  • kan gjøre rede for muligheter og begrensninger i tolkemediert interaksjon
  • kan reflektere faglig om etiske problemstillinger knyttet til tolkingens påvirkning i tolkemediert interaksjon i offentlig sektor

Innhold

Arbeidskrav: Det er to obligatorisk arbeidskrav i emnet.

I det første arbeidskravet skal studentene legge opp et selvstendig pensum på 1000 sider. Pensum kan ikke inneholde litteratur studenten har hatt på pensum tidligere i denne bachelorutdanningen. Formålet med arbeidskravet er at studentene selv skal finne og sette seg inn i relevant teori, for å fordype seg faglig i temaet for den enkelte oppgave. Pensumlisten skal godkjennes av veileder innen en avtalt frist, og godkjent pensumliste skal publiseres i Canvas senest 14. dager før eksamensinnlevering. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Det andre arbeidskravet innebærer at studentene, enten individuelt eller i gruppe, legger frem en fem minutters muntlig presentasjon om bacheloroppgaven. Her fokuserer studentene på tema, problemstilling, teori, metode og eventuelle funn/ forventede funn. Hver student eller gruppe får fem minutter og skal også delta med tilbakemelding. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved sykdom eller andre tungtveiende fraværsårsaker kan studentene kompensere med en skriftlig innlevering på maks 2 sider som leveres til respektive veileder frem til en uke før eksamen

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplan om arbeids- og undervisningsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se programplan om arbeidskrav og obligatoriske læringsaktiviteter.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Analyse av opptak

Studenten skal levere et utkast til analyse, av opptak av tolkemediert interaksjon med fokus på alle deltakerne, og med hovedfokus på tolkingens påvirkning. Opptaket skal være fra en situasjon der studenten selv tolker. Opptaket skal være fra TLK2100 og kan være lydopptak eller filmopptak. Tema for analysen skal være språk og kommunikasjon. Analysen skal kobles til læringsutbyttene på emnet og pensum fra emnet skal utgjøre hoveddelen av litteraturlisten. Arbeidskravet vil være utgangspunkt for veiledning mot en ferdigutviklet analyse til eksamen. Omfang 1000 ord +/- 10 prosent.

Forut for arbeidskravet skal en tentativ problemstilling godkjennes.

Formålet med arbeidskravet er å identifisere og bli seg bevisst samtalepartnernes mål og metoder, samt hvordan tolkens valg påvirker kommunikasjonen.

Deltakelse i læringsaktiviteter:

  • 80 % deltakelse i obligatoriske læringsaktiviteter spesifisert i emnets undervisningsplan.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering består av følgende eksamen: Individuell semesteroppgave på 3000 ord +/- 10%

Eksamensoppgave: Eksamen er en videreutvikling av arbeidskravet. Eksamen skal også inneholde en avlsuttende refleksjon om egen utvikling/læring (maksimalt 300 ord, inkludert i de 3000).

Ny/utsatt eksamen

Dersom semesteroppgaven vurderes til ikke bestått, leveres en omarbeidet versjon til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått

Vurderingskriterier

Bestått: God prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser kunnskaper om de viktigste områdene i fagfeltet og kan bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten demonstrer forståelse av sentrale deler av fagstoffet. Drøftingen/analysen viser at kandidaten kan kombinere kunnskap fra ulike sider av pensum fra emnet og har personlig grep om stoffet.

Ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene som beskrevet i læringsutbyttene.

Sensorordning

Det gis en ukes undervisning i forskningsmetode i begynnelsen av semesteret. Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Arbeidet med bacheloroppgaven er et selvstendig prosjekt. Studenten skal velge en oppgave innenfor studieplanens områder og målsetninger. Tema må avgrenses, og studenten må velge en avgrensing som er relevant for en yrkesutøvelse på fagfeltet. Det er mulig å knytte bacheloroppgaven temamessig til praksis eller særemne etter nærmere avklaring med veileder.

Forhåndsgodkjenning

For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS med tema for oppgaven. Innleveringsfrist framgår av undervisningsplanen og vil normalt være medio november i 5. semester. I dette skjemaet skal skal studenten informere om hvilken type oppgave de velger og formulere en foreløpig problemstilling og avgrensning av det temaet som er valgt. Forhåndsgodkjenningen er et utgangspunkt for å fordele veiledere.

Veileder

Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon, og oppnevnes av instituttleder på grunnlag av innlevert skjema (jfr. innledningen). Studentene har krav på inntil fire timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.