Programplaner og emneplaner - Student
TLBPRA4 Praksisperiode 4 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching practice, 4th period
- Studieprogram
-
Trafikklærer
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se informasjon i program- og emneplan
Forkunnskapskrav
Ingen
Læringsutbytte
Se mer utfyllende informasjon i programplanen
Innhold
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt, skriftlig refleksjonsnotat (1500 ord +/- 10%). Arbeidskravet skal bidra til å sikre og evaluere studentens faglige og profesjonsetiske oversikt og refleksjonsevne. Arbeidskravets innhold vil variere fra år til år. Detaljer vil bli kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Arbeids- og undervisningsformer
Se mer utfyllende informasjon i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Dette emnet bygger videre fra emnene Videregående tegnspråktolking (TEGN2120) og Reflekterende praksis (TEGN3110) og tar for seg tolking, ledsaging og beskrivelse for personer som har en alvorlig grad av kombinert syns- og hørselshemming / ervervet døvblindhet. Undervisningen i emnet gis gjennom praktiske øvelser, veiledning og dialogiske teoriforelesninger om og i ulike kommunikasjonsmetoder som benyttes av personer med døvblindhet. Det legges stor vekt på egeninnsats i og utenom timene.
Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Vurdering og eksamen
Minimum 30 dager observasjonspraksis
Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer.
Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskaper om ulike former for kombinert syns- og hørselshemming
- kunnskaper om de kommunikasjonsformer døvblinde benytter
- kunnskaper om prinsipper for god ledsaging og beskrivelse
Ferdigheter
Studenten kan
- tolke til taktilt tegnspråk kombinert med tohånds- og enhåndsalfabet
- tolke til tegnspråk og TSS i ulike former for begrensede synsfelt
- fungere i et samarbeid der det blir tolket til tydelig tale
- benytte haptiske signaler
- benytte konvensjonelle ledsagingsteknikker på en trygg og effektiv måte
- utføre hensiktsmessig beskrivelse
Generell kompetanse
Studenten
- har den profesjonelle kompetansen som er spesifikk for å kunne utføre tolking, ledsaging og beskrivelse for mennesker med ulike former for kombinerte syns- og hørselshemming på profesjonelle og trygge måter.
Generell kompetanse om tolkeetikk og andre forhold dekkes delvis også gjennom andre emner. Emnet er således ikke selvstendig kompetansegivende.
Sensorordning
Undervisningen gjennomføres både med plenumsaktiviteter og arbeid i mindre grupper. Undervisningen har et betydelig innslag av praktiske øvelser, ispedd veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner med mer.