Programplaner og emneplaner - Student
TLBPRA3 Praksisperiode 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching practice, 3rd period
- Studieprogram
-
Trafikklærer
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se informasjon i program- og emneplan
Forkunnskapskrav
Etter fullført utdanning har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for avansert kunnskap om mennesker med utviklingshemming sin rett til å utvikle og utrykke positiv seksualitet
- beskrive detaljert kunnskap om medisinske forhold relatert til seksualitet og seksuell helse
- referere til avansert kunnskap om skadelig seksuell atferd
- redegjøre for teori knyttet til kartleggingsmetoder, opplæring og veiledning innen seksuell helse spesifikt rettet mot mennesker med utviklingshemming
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere sexologiske problemstillinger i lys av historikk og kultur som gjelder utviklingshemming
- analysere og forholde seg kritisk til forsking og faglitteratur om utviklingshemming og seksualitet
- analysere teorier og metoder som fremmer og hemmer seksuell helse
- bruke relevante metoder for å samtale, veilede og sikre medvirkning
- kommunisere seksualfaglige utfordringer med personer med utviklingshemning og fagmiljøer
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle kunnskaper og ferdigheter for å fremme positiv seksualpolitikk for mennesker med utviklingshemming
- forvalte sivile rettigheter til mennesker med utviklingshemming
- bidra til å fremme rettigheter for mennesker med utviklingshemming
Læringsutbytte
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via OsloMets læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel å se film, løse oppgaver, lese pensumlitteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg i blogg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier.
Digitale læringsressurser
Det benyttes videobaserte forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet og formidle relevante problemstillinger.
Observasjons- og refleksjonsoppgaver er knyttet til både film/video og tekst. Case og historiefortellinger danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver både individuelt og i grupper.
Case
Case benyttes til å oppøve refleksjons- og analyseferdigheter. Historiene presenteres etter nærmere gitte kriterier. Refleksjoner løses individuelt eller i grupper.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Gruppearbeid innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag eller deler kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. De får øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger. Digital samskriving kan benyttes for å dele kunnskap og produsere tekster sammen.
Diskusjonsforum
Studentene skal delta i digitale diskusjoner i sikre kanaler. Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode for å fremme samarbeid mellom studentene, understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid og samspill. Medstudenter og faglærere bidrar med tilbakemeldinger. Studentene oppfordres til å være aktive i diskusjoner ved eget arbeidssted og i andre faglige fora. Studentinitiert samarbeid vil bli støttet og presentert digitalt.
Samlinger
Samlinger foregår digitalt og ved bruk av hybridløsninger. Gjennom samlingene får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
Innhold
Alle muntlige eksamener vurderes av to sensorer.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltakelse
Det er krav om minimum 75 % deltakelse på samlinger (digitalt/hybrid), for å sikre at studentene har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel individuelle skriftlige oppgaver. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Skriftlige arbeider
Studenten skal levere følgende skriftlige oppgaver:
- to individuelle oppgaver knyttet til gitte, sentrale temaer i utdanningen. Skriftlige sammendrag á 500 ord (+/- 10 %). Presentasjon av oppgavene i samlinger med tilbakemelding fra medstudenter
- skriftlig oppgave i gruppe på inntil fire studenter. Planlegge og gjennomføre en gitt case etter gitte vurderingskriterier. Skriftlig sammendrag på 1500 ord (+/- 10 %). Presentasjon av oppgaven i samling med medstudentrespons etter gitte kriterier
Skriftlige arbeider som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan ikke studenten framstille seg til ordinær eksamen/vurdering.
Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Vurderingsform:
Individuell muntlig eksamen, inntil 30 minutter.
Til muntlig eksamen skal studenten lage og gjennomføre en presentasjon (PowerPoint, tankekart ol.) over et selvvalgt tema, som er knyttet til ett eller flere av læringsutbyttene for emnet. Presentasjonen skal være på maksimum 10 minutter. Sensorene vil på bakgrunn av studentens presentasjon, stille spørsmål om begrunnelse for valg av tema, relevans for emnet, litteratur og forskningsbelegg. Studenten vil også få spørsmål om øvrige læringsutbytter.
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Minimum 20 dager observasjonspraksis
Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer
Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Se informasjon i program- og emneplan