EPN-V2

TLBPRA3 Praksisperiode 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice, 3rd period
Studieprogram
Trafikklærer
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Det er nødvendig å vite hvordan atferd påvirkes av betingelser i omgivelsene. Denne kunnskapen kan anvendes for å planlegge og gjennomføre ulike endring- og opplæringstiltak. l denne sammenhengen brukes et eget begrepsapparat for å foreta presise analyser av atferd og miljøpåvirkninger.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen
  • redegjøre for atferdsanalysens plass innen psykologi
  • redegjøre for ulike forskningsmetoder innen atferdsanalyse
  • redegjøre for ulike forsterkningsbetingelser
  • redegjøre for hvordan atferd etableres, overføres og opprettholdes

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende atferdsanalytiske grunnbegreper
  • anvende metoder for å observere og registrere atferd
  • utføre «discrete trials»-opplæring
  • utføre presisjonsopplæring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for atferdsanalytisk strategi
  • utføre og reflektere over egen presentasjonsteknikk

Innhold

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. Studentene skal presentere fagstoff på seminarene Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. l løpet av emnet skal studentene presentere oppgaver knyttet til pensum. Oppgavene vil bli gitt av emneansvarlig.

Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 3 seminar. Seminarene inkluderer:
  • Presentere individuelt 1-3 gitte tema til medstudenter
  • Evaluere 1-3 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
  • Tilstedeværelse 2 dager med instruksjoner til henholdsvis flashkort opplæring i «discrete trials» og presisjonsopplæring
  • Innlevering som dokumenterer opplæring av medstudent i pensum med flashkort («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjonsopplæring)

Vurdering og eksamen

Minimum 20 dager observasjonspraksis

Vurdering av praksis gjøres i samarbeid mellom fagansvarlig og praksisveileder på den aktuelle praksisskolen. Endelig karaktersetting gjøres av faglærer

Hvis en student ikke består en praksisperiode kan denne gjennomføres på nytt. Får studenten vurdert samme praksisperiode til ikke bestått to ganger må studiet normalt avbrytes, jfr § 8-4 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet

Vurderingsuttrykk

Sensorordning

Gradert skala A-F.