EPN-V2

TLB1110 Trafikkpedagogikk og -didaktikk i teori og praksis 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Pedagogy and didactics in theory and driving instruction practice 1
Studieprogram
Trafikklærer
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal dyktiggjøre studenten i undervisning på trinn 1 Trafikalt g runnkurs, trinn 2 Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse og trinn 3 Trafikal del. (heretter omtalt som: «trinn 1, 2 og 3 i læreplanen») .

Forkunnskapskrav

Emnet introduserer forskningsprosessen, praksiser for vitenskapelig publisering og grunnleggende perspektiver på vitenskapelige metoder. Emnet gir studentene innsikt i teoretiske og metodiske verktøy, slik at de både i det videre studieløpet og senere kan bidra til å beskrive og utvikle praksisfeltet ved å gjennomføre undersøkelser av ulikt omfang. Samtidig utgjør vitenskapelig produsert kunnskap vesentlige deler av innholdet i alle typer bibliotek. Emnet skal derfor også gjøre studentene i stand til å forstå, vurdere og formidle vitenskapelige tekster. Studentene skal opparbeide seg innsikt i hva en forskningsprosess krever av planlegging, gjennomføring og rapportering, slik at de etter endt studieløp har et grunnlag for å bistå studenter og forskere i deres arbeid. Emnet gir et overordnet perspektiv på temaer som åpen vitenskap, bibliometri, publiseringsindikatorer og akademias profesjoner og disipliner.

Undervisningsspråk er norsk.

Læringsutbytte

Ingen forkunnskapskrav.

Innhold

Gradert skala A-F.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i kvantitative og kvalitative datainnsamlings- og analysemetoder
  • har en reflektert holdning til metoder, kildebruk og resultater
  • har kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
  • har innsikt i vitenskapelig publisering og prinsippene for åpen vitenskap
  • har genrekunnskap og innsikt i forskningsformidling

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge et selvstendig forskningsprosjekt basert på metoder og teorier som er relevante for feltet
  • kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp
  • kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser i sitt fremtidige arbeid i praksisfeltet
  • kan vurdere og formidle vitenskapelig kunnskap

Generell kompetanse

Studenten

  • har en grunnleggende forståelse av hva en forskningsprosess innebærer av planlegging, gjennomføring og rapportering
  • kan designe et forskningsprosjekt
  • kan vurdere vitenskapsteoretiske, metodiske og etiske problemstillinger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Praksis

Praksis omfatter minimum 30 dager undervisningspraksis (gjennom hele semesteret). Innholdet i praksis er observasjon av praksiveileder, forberedelse til egen undervisning, gjennomføring av undervisningen og veiledning/etterarbeid. Observasjon av medstudenters undervisning er viktig del av praksisundervisningen.

Deler av undervisningen kan være på kveldstid/mørketid.

Praksis vurderes til bestått/ikke bestått og må være gjennomført og bestått før studenten kan starte i tredje semester.

Se praksisguide for mer informasjon om innhold og organisering av praksis.

Arbeidskrav

  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en tre timers undervisingssekvens innen trafikalt grunnkurs. Arbeidskravet skal gjøres individuelt og dokumenteres skriftlig, omfang 1400 ord +/- 10 %
  • Planlegge, gjennomføre og vurdere en trinnvurdering, Læreplanen tema 2.10. Dokumenteres skriftlig med et omfang på ca. 1400 ord +/- 10 %
  • Timeoversikt over minimum 30 timer egen undervisning, og i tillegg skal observasjoner av praksisveileder og av medstudenter føres og dokumenters sammen med et refleksjonsnotat på ca 700 ord +/- 10 %, som beskriver egen læring.
  • Loggbok fra alle timer med egen undervisning og observasjon av praksisveileder og medstudent på trinn 1, 2 og 3. Omfang 100 ord +/- 10 %
  • DRM med plan for time fra hver time med egen undervisning skal fortløpende forevises praksisveileder og vedlegges loggboka. Hver DRM med plan for time skal ha et omfang på ca. 200 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må i henhold til eksamensreglementet være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Frist for innlevering av arbeidskravene settes av faglærer. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere én gang innen ordinær eksamen. Ved sykdom kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av arbeidskravet.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen , 14 dager. Omfang: 2500 ord +/-

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillat. Det er krav om korrekt bruk av referanser og kildehenvisning

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med omfang på 12000-15000 tegn med mellomrom (skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5).

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.