EPN-V2

TKLIT7100 Flerspråklig kompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Multilingual Competence
Studieprogram
Tverrfaglig kompetanse – literacy i fag og yrker
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.

Emnet skal gi grunnleggende kultur- og religionsforståelse. Emnet omfatter de religiøse tradisjonene jødedom, kristendom og islam og deres grunnleggende ideer og praksiser. Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk tilnærming til fagstoffet og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning. Emnet innbefatter også fagdidaktikk med fokus på historiske perspektiver og grunnleggende prinsipper, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i forhold til mangfold og inkludering.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Individuell muntlig eksamen på 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Innhold

Se emnets innledningstekst.

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes bestått/Ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for eksamen kan avlegges:

  • Individuelt notat om vurdering og veiledning av en autentisk tekst skrevet av en flerspråklig elev. Omfang: 800 - 1000 ord.

Studentene skal ha kunnskap om hvordan kommunikasjon henger sammen med kultur, normer og verdier. Hovedformålet med arbeidskravet er at studentene skal vise hvordan de på bakgrunn av sin kunnskap om flerkulturell kommunikasjon kan gi språklig veiledning til elever i det flerkulturelle klasserom.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det kreves i tillegg 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Se programplan for ytterligere informasjon.

Vurdering og eksamen

Emnet legger til rette for at studentene utvikler avansert kunnskap om og ferdigheter i akademisk skriving i musikk. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike temaer som er relevante for musikkundervisning i grunnskolen. Gjennom deltakelse i studentledete seminarer analyserer og presenterer deltakerne faglitteratur og leder diskusjoner omkring selvvalgte forskningsartikler. Sentralt i musikkdidaktikk 3 er arbeidet med prosjektskissen og gjennomgang av forskningslitteraturen som et steg mot selvstendig arbeid med masteroppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Vurderingsuttrykk

Oppgaven vurderes av en intern og en ekstern sensor.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.