EPN-V2

TGSP1100 Norsk tegnspråk 1A Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language 1A
Studieprogram
Tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i sentrale yrkespedagogiske perspektiver, styringsdokumenter og forskning
  • har forskningsbasert kunnskap om utdanning av lærere i fag- og yrkesopplæring og om praksislærerens oppgaver og betydning i yrkesfaglærerutdanningen.
  • har dyp innsikt i oppgaver og kvalifikasjonsbehov hos lærere i fag- og yrkesopplæring og i etiske utfordringer og dilemma knyttet til arbeidet som yrkesfaglærer.
  • har inngående kunnskap om faglige, etiske og pedagogiske prinsipper og perspektiver på

praksislærerrollen

  • har inngående kunnskap om veiledning som teoretisk og praktisk felt, med vekt på dialog, kollektive lærings- og utviklingsprosesser, kommunikasjon og relasjonsbygging.
  • har kunnskap om veiledning som ledd i utvikling av skolen og bedriften som en lærende organisasjon.
  • har spesialisert kunnskap om læreplaner, pedagogiske utfordringer og aktuelle undervisningsfag i yrkesutdanningen innen sitt program

Ferdigheter

Studenten

  • kan stimulere lærerstudenter og kolleger i skole og opplæringsbedrift til å reflektere over og begrunne sin praksis ut fra relevante etiske, faglige og pedagogiske begreper og perspektiver.
  • kan anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning og profesjonsutøvelse for å planlegge, gjennomføre, analysere og kritisk reflektere over profesjonsveiledning i utdanning og yrke.
  • kan anvende veiledning i yrkespedagogiske, yrkesdidaktiske og yrkesfaglige lærings- og utviklingsprosesser.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevant profesjonsforskning, nyere profesjonsteori og forskningsetiske

problemstillinger innen veiledningsfeltet i yrkesutdanning

  • kan veilede studenter i forhold til praktiske yrkespedagogiske problemstillinger og forskningsbasert utviklingsarbeid

Læringsutbytte

Emnet skal preges av deltakende og varierte arbeidsmåter og gi studentene et erfaringsgrunnlag for å utføre veiledningsoppgaver til beste for de som får veiledning. Noen sentrale arbeidsmåter er:

  • Innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • Arbeid i grupper
  • Bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • Praktiske veiledningsøvelser og veiledningsoppgaver i studentgrupper og på egen arbeidsplass
  • Avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt

Innhold

Studentene utvikler et grunnleggende vokabular, grunnleggende forståelse av retninger og plasseringer i tegnrommet. De skal bruke strategier for avlesning og strategier for å sikre kommunikasjon og felles forståelse, samt tilegne seg grunnleggende kunnskaper om hvordan norsk tegnspråk er bygd opp, og om språkbrukerne. Emnets undervisningsprogresjon er lagt opp til å følge felles europeisk referanseramme for språk (CEFR).

Arbeids- og undervisningsformer

Semesteroppgave: Studentene skal i gruppe på 2-3 studenter dokumentere et gjennomført, utviklingsorientert veiledningsforløp. Dokumentasjonen skal inneholde konkrete beskrivelser av veiledningssituasjonen(e), tilbakemeldinger fra de(n) som blir veiledet samt veilederstudentens refleksjoner. De praktiske veiledningsforløpene som er gjennomført i forbindelse med arbeidskravene kan benyttes som grunnlag for eksamen. Det skal legges vekt på å få fram utvikling i veiledningsprosessen og på å videreutvikle teoretiske begrunnelser, analyser og kritisk refleksjon i dokumentasjonen av veiledningsprosessen (veiledningsoppgave 1 og 2) som helhet. Omfang: 5000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan oppgaven bearbeides, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Profesjonsforskning, profesjonsteori og praksislærerens betydning i profesjonell læring ogutvikling
  • Profesjonens kunnskapsbase og profesjonsetikk
  • Analyse av læreplaner, praksisplaner og kompetansekrav i yrkesfaglærerutdanningen
  • Analyse av læreplaner og krav til yrkeskompetanse i yrkesutdanningen
  • Praksislærerrollen i yrkesfaglig utdanning
  • Veiledning, kommunikasjon og relasjonsbygging
  • Yrkesdidaktisk analyse som grunnlag for veiledningssamtalen
  • Lærende møter som ledd i organisasjonslæring
  • Samarbeid mellom yrkesfaglærere og fellesfaglærere
  • Praksisbasert kunnskapsutvikling og forskning

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.