EPN-V2

TEGN3210 Lingvistikk for tegnspråklærere Emneplan

Engelsk emnenavn
Linguistics for Sign Language Teachers
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet må sees i sammenheng med de øvrige emnene i tredje studieår på programmet.

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Forkunnskapskrav

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til sentrale problemstillinger i det vitenskapelige studiet av menneskers språk, uavhengig av fysisk modalitet, og kjenner grunnleggende teoretiske begreper for lingvistisk analyse
  • Har grunnleggende kunnskaper om semantikk, pragmatikk, fonetikk, fonologi, morfologi og syntaks som allmenne lingvistiske fagområder

Ferdigheter

Studenten

  • kan beskrive og analysere språklige fenomener med bruk av sentrale teoretiske begreper innenfor de ulike lingvistiske fagområdene
  • Kan finne fram til, vurdere og henvise til lingvistisk fagstoff til en gitt lingvistisk problemstilling og bruke dette i en diskusjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle lingvistisk fagstoff i pedagogiske sammenhenger
  • Kan diskutere tegnspråklingvistiske problemstillinger innenfor en allmennlingvistisk ramme

Innhold

Etter praksisperioden og obligatorisk praksisoppsummering skal studentene levere en individuell praksisrapport der de evaluerer praksisperioden som helhet og egen innsats underveis. Rapporten skal inneholde to-tre eksempler på eget fotojournalistisk arbeid med analyse og metoderapport av dette arbeidet fra studenten selv. Studentene skal også analysere relevante, oppståtte metodiske, etiske og/eller kildekritiske problemer og kommentere hvordan disse ble løst. Praksisrapporten bør være på 5-8 sider (skrifttype Arial eller Calibri, 12pkt, linjeavstand 1,5). Vurderingen fra veileder i mediehuset og eventuelle andre vedlegg kommer i tillegg til denne sidenormen.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av praksisrapporten til sensur én gang.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale og foregår på norsk tegnspråk. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Studentene skal selv undervise i lingvistiske emner mye av tiden. Mange av øktene er obligatorisk også for TEGN1100, disse vil fungere som deres publikum/studenter. Tilbakemeldinger og diskusjon vil foregå i undervisningstiden basert på studentenes undervisningsopplegg. Noe undervisning gis i form av forelesninger. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Tildeling av praksisplass forutsetter at alle tidligere semestre og eksamener er bestått.

Gjennom praksisperioden skal studentene få praktisk erfaring med selvstendig, fotojournalistisk arbeid i et mediehus.

Vurdering og eksamen

Ingen forkunnskapskrav, men vi gjør oppmerksom på at bachelorstudiet i fotojournalistikk har i tillegg generelle progresjonsbestemmelser: Normalt må hvert studieår være bestått for at studentene skal kunne fortsette studiet i neste studieår.​

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • redaksjonelt arbeid
  • organiseringen og samarbeidet i et mediehus
  • å være fotojournalist i felt

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre research og bidra med ideer og saker i en redaksjon
  • kan løse forskjellige fotojournalistiske oppgaver i et mediehus: nyhet, portrett og reportasje
  • behersker redaksjonelle produksjonssystemer
  • behersker kildekritiske utfordringer
  • kan evaluere eget og andres arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet sin fotojournalistiske selvstendighet gjennom arbeidet i et mediehus
  • har styrket sin forståelse for redaksjonelle prosesser
  • har styrket sin ansvarlighet i omgang med journalistiske kilder og andre medmennesker
  • har utviklet sin fag- og yrkesetikk

Vurderingsuttrykk

Studentene har veiledet praksis i et mediehus, deltar i det daglige arbeidet og gjør selvstendige fotojournalistiske oppdrag i redaksjonen. Studentene forplikter seg til å ta den praksisplassen utdanningen stiller til rådighet. Praksisperioden varer hele 5. semester.

Eventuell undervisning foregår fysisk, på campus.

Sensorordning

Praksisperioden er obligatorisk. Ved fravær i løpet av praksisperioden som skyldes sykdom eller annen tvingende grunn aksepteres inntil 20 prosent fravær. Ved fravær utover dette kan utdanningen i samarbeid med praksisstedet gjøre en vurdering og avklare om studenten skal få fullført sin praksis.

Studenten skal levere en rapport midtveis i perioden. Rapporten skal inneholde eksempler på arbeid fra ulike sjangre og stoffområder etter nærmere anvisning fra faglærer. Omfang: 2-3 sider tekst, og eksempler i tillegg.

Etter at praksisperioden er avsluttet, skal alle studenter delta i en obligatorisk praksisoppsummering over tre dager med en individuell presentasjon for hele kullet.

Godkjente arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter er en forutsetning for å kunne levere praksisrapport til eksamensvurdering. Studenten har inntil to forsøk på å få arbeidskrav godkjent.

Frister oppgis i undervisningsplanen ved studiestart.