Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2400 Tegnspråklingvistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sign Language Linguistics
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studenten må være tatt opp på studiet.
Forkunnskapskrav
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- redegjøre for sentrale atferdsfenomener innen sosial psykologi
- redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
- diskutere etikk knyttet til sosialpsykologiske eksperimenter
- redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis
Ferdigheter
Studenten kan
- diskutere et atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
- redegjøre for motivasjonsteori ut fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
- beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
- anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
- identifisere kommunikasjon som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
- gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
- beskrive etiske standarder for atferdsanalytisk veiledning
Generell kompetanse
Studenten kan
- beskrive forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
- drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
- utføre effektiv møte- og gruppeledelse
- drøfte veileders etiske ansvar
Innhold
SYKKPRA30x, SYKPPRA30x og SYKDPRA30x er fullt overlappende.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering.
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått.
Sensorordning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.