EPN-V2

TEGN2400 Tegnspråklingvistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Sign Language Linguistics
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er felles for begge studieretninger. Emnet bygger videre på emnene som er gitt i første år av bachelorprogrammet, og skal også sees i sammenheng med andre emner i 2. år.

Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Forkunnskapskrav

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har utdypet kjennskap til tegnspråkgrammatikk og tegnspråkpragmatikk i internasjonalt og tverr-tegnspråklig perspektiv
  • Har utdypet kjennskap til ulike lingvistiske tilnærminger til tegnspråk
  • Har kunnskap om tegnspråkforskningens historie fra midten av 1900-tallet til i dag

Ferdigheter

Studenten

  • Kan utføre og drøfte diskursanalyser av tegnspråktekster
  • Kan utføre og drøfte grammatiske analyser av tegnspråklige setninger og uttrykk
  • Kan gjøre rede for kunnskapsstatus og alternative analyser av ulike tegnspråklige fenomener

Generell kompetanse

Studenten

  • Har kjennskap til og kan forholde seg kritisk til forskning innen ulike teoretiske tilnærminger til tegnspråk

Innhold

Individual written semester paper of 9-11 pages. Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing 1.5. The approved citation style APA for assignments must be complied with.

Candidates who fail or who were absent from the ordinary exam for a valid reason can take a resit/rescheduled exam.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen tar utgangspunkt i arbeid med individuell og gruppevis analyse og bearbeiding av språklig materiale, og foregår på norsk tegnspråk. Undervisningsformene vil være varierte. Studentaktive læringsformer har en sentral plass i undervisningen. Noe undervisning gis i form av forelesninger. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

1. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en grammatisk og diskursiv analyse av en tegnspråklig tekst som er valgt ut i samråd med faglærer. Analysen skal dokumenteres i en felles rapport på 1250 ord +/- 10 % per gruppe.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til grammatisk analyse og diskursanalyse.

2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer.

Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til ett eller flere av emnets kunnskapsmål. 

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Knowledge

The student

· has knowledge of the possible consequences of neglect on children’s physical and mental health, and how this can be expressed in children and young people

· has knowledge of trauma, possible causes, forms of expression and consequences, and how to work with children and young people who have experienced trauma

· has knowledge of different perspectives that form the basis of social therapy

· has knowledge of necessary relational and care-related conditions that enable facilitation of children and young people’s development and improvement of mental and physical health

· has knowledge of work with unaccompanied minor asylum seekers in institutions

· has knowledge of working with families and networks and of interprofessional cooperation in the field of social therapy

· has knowledge of professional ethics, ethical values and dilemmas and issues that can arise in social therapy work

Skills

The student

· can apply a multidisciplinary knowledge base to practise systematic social therapy with children and young people

· can apply relevant and applicable legislation, rules and guidelines in social therapy work in institutions

· can apply knowledge of substance abuse and criminality and knowledge of social and emotional challenges in children and young people in social therapy work in institutions

· can apply knowledge from children, young people and their families to ensure their participation and co-determination in social therapy work

· can apply knowledge of cultural diversity and demonstrate cultural sensitivity in social therapy work

· has insight into and can analyse and critically reflect on documentation that forms part of social therapy

General competence

The student

· has insight into their role as child welfare officer when working with children and young people living in institutions, including their own preconceptions, attitudes and values, and can reflect on how this affects the relationships

· can use knowledge, skills and experience to demonstrate understanding, empathy and recognition when working with children, young people and families in vulnerable life situations

Vurderingsuttrykk

The teaching methods vary between lectures, group work, self-study, written assignments, skills training with and without the use of filming and fellow student supervision.

The course includes skills training in writing and documentation carried out across the three courses: BV2200, BV2300 and BV2600, and skills training in professional communication carried out across the same three courses: BV2200, BV2300 and BV2600.

Sensorordning

The course has two compulsory activities:

1. Skills training in writing and documentation carried out across the three courses: BV2200, BV2300 and BV2600. Attendance for skills training is calculated across the three courses in BV2600.

The attendance requirement for compulsory teaching activities is 80%. If a student's overall absence exceeds 20%, a comprehensive coursework requirement is set to compensate. If a student's overall absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam in BV2600.

Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.

2. Skills training in professional communication carried out across three courses: BV2200, BV2300 and BV2600. Attendance for skills training is calculated across the three courses in BV2600.

The attendance requirement for compulsory teaching activities is 80%. If a student's overall absence exceeds 20%, a comprehensive coursework requirement is set to compensate. If a student's overall absence exceeds 40%, they lose the right to take the exam in BV2600.

Each student is responsible for ensuring that their attendance is documented. The length of the teaching days will vary, and it is each student's own responsibility to stay informed about the teaching schedule.