EPN-V2

TEGN2400 Tegnspråklingvistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Sign Language Linguistics
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Studenten må være tatt opp på studiet.

Forkunnskapskrav

Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • redegjøre for sentrale atferdsfenomener innen sosial psykologi
  • redegjøre for spesifikke forskningsfelt og eksperimenter innen i sosialpsykologien
  • diskutere etikk knyttet til sosialpsykologiske eksperimenter
  • redegjøre for sammenhengen mellom atferdsanalytiske veiledningsteorier og veiledning i praksis

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere et atferdsanalytisk perspektiv på atferdsfenomener innen sosial psykologi
  • redegjøre for motivasjonsteori ut fra et sosialpsykologisk og et atferdsanalytisk perspektiv
  • beskrive veiledningsprosessen, gjennomføre gangen i et veiledningsforløp og samt å gjennomføre grunnleggende veiledningsferdigheter
  • anvende ulike veiledningsteknikker og effektiv kommunikasjon
  • identifisere kommunikasjon som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
  • gi positiv og korrektiv tilbakemelding i en veiledningsprosess
  • beskrive etiske standarder for atferdsanalytisk veiledning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • beskrive forskning fra både sosialpsykologien og atferdsanalysen i analyse av sosial atferd
  • drøfte veiledning i et atferdsanalytisk perspektiv
  • utføre effektiv møte- og gruppeledelse
  • drøfte veileders etiske ansvar

Innhold

SYKKPRA30x, SYKPPRA30x og SYKDPRA30x er fullt overlappende.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger på campus, selvstendig dataarbeid, diskusjoner, selvstudium og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering.

Vurdering og eksamen

Vurdering i praksis.

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Ikke relevant.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.