EPN-V2

TEGN2300 Profesjonskunnskap og etikk i arbeid med språk Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Knowledge and Ethics in Language Work
Studieprogram
Norsk tegnspråk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer.

Forkunnskapskrav

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere faglige problemstillinger knyttet til anatomi, fysiologi, patofysiologi i fødsel og barselsituasjoner
  • kan drøfte hvordan fødsel og barseltid kan påvirke seksuell helse, relasjon til partner og parforholdet
  • kan vurdere kommunikasjon, relasjonsbygging, samt helsepedagogiske metoder relevant for jordmorfaget i føde- og barselomsorgen

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre kunnskapsbasert jordmorvirksomhet under veiledning i samsvar med faglige, juridiske og etiske retningslinjer
  • kan analysere og bruke aktuelle prosedyrer, metoder samt digitale og medisinsktekniske hjelpemidler
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å veilede og administrere ikke-medikamentell og medikamentell smertelindring under fødsel
  • kan analysere og bruke relevante metoder for å forebygge, diagnostisere og suturere fødselsrifter samt utføre episiotomi på indikasjon under veiledning
  • kan gi informasjon og veiledning tilpasset pasienters, brukeres og pårørendes helsekompetanse, herunder kunne kommunisere via profesjonell tolk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å tilrettelegge for en respektfull, forutsigbar og fleksibel omsorg som ivaretar behovene til kvinnen, barnet og partneren
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å fremme en god ammestart, ta et selvstendig ansvar for å støtte og veilede i amming, samt ivareta og støtte de som ikke kan, eller ikke ønsker å amme
  • kan analysere og anvende kunnskap om egen og andres rolle i ulike former for samarbeid
  • kan kommunisere og samhandle med brukere og familier

Læringsutbytte

Arbeids- og undervisningsformene består av ferdighetstrening/simulering og brukerrettede praksisstudier, studier av relevant fag- og forskningslitteratur individuelt og i grupper, samt individuell skriftlig dokumentasjon av læresituasjoner.

Innhold

Emnet er satt sammen av elementer fra språk, kommunikasjon, etikk og profesjonskunnskap.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for å fremstille seg til vurdering:

  1. Demonstrere jordmorfaglige ferdigheter i simuleringssenteret: Dersom en student får "ikke godkjent", får studenten to nye forsøk til å demonstrere tilstrekkelige ferdigheter.
  2. Plan for praksis: Studenten utarbeider en plan for hvordan læringsutbyttene i emnet skal oppnås. Det gis en veiledning på planen.
  3. Faglig skriftlig oppgave i gruppe på inntil tre studenter og inntil 1500 ord. Studentene skal ta initiativ til en obligatorisk veiledning.
  4. Dokumentasjon av gjennomførte læresituasjoner: Ved "ikke godkjent" må studenten ta ansvar for å få ekstra tid i praksisstudier slik at kvantitetskravene i emnet er tilfredsstilt. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå videre til MAJOPRA3
  5. Minimum 90% tilstedeværelse i praksisstudier

Veiledning i praksisstudier

Studenten vil bli veiledet av et team bestående av universitetets veileder og en jordmor på praksisstedet (praksisveileder). Praksisveileder har ansvar for tilrettelegging av og veiledning i læresituasjoner i praksisfeltet. Studenten har ansvar for aktivt å søke veiledning og møte forberedt til veilednings- og vurderingssamtaler. Praksisveileder deltar i forventningssamtale, midt- og sluttvurdering. Universitetets veileder deltar i forventningssamtale og midtvurdering. Forventningssamtalen kan foregå individuelt eller i grupper. Universitetets veileder tar initiativ til en veiledning av studenter i gruppe hvor hensikten er å analysere og reflektere over konkrete situasjoner fra praksisstudiene. Studentene møter forberedt til gruppeveiledning i samarbeid med universitetets veileder. Gruppeveiledning tilpasses det enkelte praksissted. Ved behov kan vurderinger og gruppesamtaler foregå digitalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurderte praksisstudier, med midt- og sluttvurdering

Vurdering og eksamen

Ikke relevant

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått/ikke bestått

Vurderingsuttrykk

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder. Universitetets veileder deltar i midtvurdering, samt sluttvurdering ved behov. Varsel om fare for ikke bestått må gis studenten senest tre uker før avsluttede praksisstudier. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Sensorordning

Relevante prosedyrer som omfatter legemiddelhåndtering, perifert venekateter, blodprøvetaking og urinkateterinnleggelse.