Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2220 Voksnes læring og læringskultur Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Adult Education and Cultures of Learning
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Voksnes læring og læringskultur går i vårsemesteret i andre studieår og er det andre emnet for studenter som velger didaktikk-fordypning i bachelor i norsk tegnspråk. Emnet kan også tas av andre studenter. Emnet er preget av tverrfaglighet og av en tett kopling mellom teori og empiri. Perspektivene på voksnes læring er integrert i en bred tilnærming med vekt på et globalt og moderne kunnskapssamfunn. En grunnleggende erkjennelse i studiet er at læringsarbeid og læringsprosesser vil bære preg av kulturelt mangfold. Med dette som utgangspunkt er det et mål å utvikle kompetanse for en allsidig pedagogisk praksis i arbeidet med voksne i et flerkulturelt samfunns- og arbeidsliv.
Emnet prioriterer en caseorientert tilnærming. En slik tilnærmingsmåte skal stimulere studentene til å utvikle handlingsalternativer som er hensiktsmessige i egen (fremtidig) profesjonsvirksomhet.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om de helse- og velferdspolitiske rammene vernepleieren yter tjenester innenfor. Videre skal studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap om funksjonsnedsettelser og funksjonshemming og de omsorgsideologier som har vært førende for vernepleierens tjenesteutøvelse. Studenten skal også tilegne seg de grunnleggende trinnene i kunnskapsbasert praksis og kjenne til naturvitenskapens og samfunnsvitenskapenes bidrag til kunnskapsbasert tjenesteutøvelse. Emnet går over 6 uker.
Læringsutbytte
Studenten må være tatt opp på studiet.
Innhold
Emnet er delt inn følgende to hovedtema.
Ressurser i personlig kunnskap (tema 1)
- Om voksnes mangfoldige forutsetninger for læring
- Biografisk læring
- Læringsstiler (studievaner, persepsjon)
- Multimodale ferdigheter (kroppslige uttrykksformer, funksjonell leseferdighet, akademisk skriving)
- Om læremidler og andre læringsressurser for bruk i egen virksomhet
Voksenlæreren på kulturelt komplekse læringsarenaer (tema 2)
- Å undervise voksne
- Voksne lærende i det flerkulturelle Norge
- Fleksibel læring
- Endringer i teknologiske kunnskapsmiljøer
- Formell og uformell kompetanse
- Minoritet og majoritet i lærende virksomheter
- Epistemiske kulturer (læringskultur)
- Samhandling i krysskulturelt læringsarbeid (fordommer, anerkjennelse)
Studentene skal levere en tegnspråklig refleksjonstekst (alt. skriftlig) relatert til innholdet i hvert av de to hovedtemaene (se avsnittet om «Arbeidskrav» og «Vurdering», under).
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ulike teorier og modeller om funksjonsnedsettelser og funksjonshemming
- kan gjøre rede for levekår for personer med utviklingshemming og for personer med andre funksjonsnedsettelser
- kan gjøre rede for velferdspolitiske føringer før og nå og hvilke konsekvenser de har for vernepleierens tjenesteutøvelse
- kan gjøre rede for sentral lovgivning for velferdstjenestene og lovverk som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser
- kan beskrive det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen
- kan gjøre rede for vitenskapsteori og forskningsmetode og betydningen dette har for vernepleierens tjenesteutøvelse
- kan beskrive grunntrekkene i kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
- kan anvende PICO-modellen (Population, Interest, Comparison, Outcome) til å formulere problemstilling for søk på en problemstilling, søke i databaser og kritisk vurdere ved hjelp av sjekklister forhold til en valgt kilde
Ferdigheter
Studenten
- kan vise ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelse
- kan diskutere strategier for inkludering av personer med funksjonsnedsettelser
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent to refleksjonstekster, én til hvert av emnets hovedtema. Tekstene skal leveres som tegnspråklig multimedial/sammensatt «muntlig» tekst, hver av dem levert på video med lengde mellom 8 og 10 minutter. Etter avtale med faglærer kan refleksjonstekstene leveres skriftlig og skal da være på 3000-4000 ord. Refleksjonstekstene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform, og vil kommenteres eller gjennomgås muntlig veiledningssamtale innen oppgitte frister. Innleveringene skal være relatert til temaene i undervisningen, og bruk av pensum må gjenspeiles i tekstene. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet for å øve på refleksjon rundt, og formidling av, fagstoff.
Veiledningen skjer når refleksjonsteksten leveres innen fastsatt frist. Veileder kan komme med ideer og forslag og også peke på positive og mindre positive sider ved teksten. Veileders kommentarer kan imidlertid ikke betraktes som en vurdering eller godkjenning. Studentene har anledning til å arbeide videre med de enkelte refleksjonstekstene helt fram til eksamen.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og prosjektarbeid. Studentene blir delt inn i prosjektgrupper der pensum, samt artikler skal benyttes for å belyse en oppgitt case som blir utdelt ved starten av emnet. Prosjektgruppens casearbeid blir diskutert og veiledet i seminarer bestående av flere grupper med samme case. Avslutningsvis skal prosjektgruppen presentere sitt prosjektarbeid for medstudentene.
Hjelpemidler ved eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- prosjektarbeid i gruppe på 6 studenter:
- Minimum 80 prosent deltakelse i gruppearbeid
- Deltakelse i 3 av 4 seminarer
- 100 prosent deltakelse ved digital presentasjon av prosjekt for medstudenter
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Opptakskrav
Ingen hjelpemidler tillatt