Programplaner og emneplaner - Student
TEGN2210 Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Second Language Learning and Sign Language Teaching for Adults
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Andrespråkslæring og tegnspråkundervisning for voksne er det innledende emnet for andreårsstudenter som velger studieretning tegnspråkdidaktikk i BA i norsk tegnspråk. Det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk. I emnet skal studentene gjøre seg kjent med fag- og forskningsfeltet som internasjonalt refereres til som studier av andrespråks-tilegnelse (SLA). Andrespråksfeltet er et stort tverrfaglig fag- og forskningsfelt som forsøker å beskrive hvordan ulike mennesker i ulike kontekster lærer et andrespråk og forklare de underliggende biologiske, kognitive og sosiale mekanismene for slik læring. Mens andrespråksfeltet favner bredt, vil emnet særlig ta for seg innsikter fra forskningsfeltet for å nærmere undersøke og reflektere rundt voksne som lærer tegnspråk som andrespråk, og hvordan undervisning av denne gruppen foregår.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Læringsutbytte
In this course, you will learn the technical, political, legal and ethical views on cyber warfare.
States and societies have grown highly dependent on the functioning of IT infrastructures. This has created new vulnerabilities. In cyberspace, only limited resources are often needed to cause significant harm; this poses security threats for States and societies. For instance, harmful cross-border cyber operations, both by State and non-State actors, can jeopardize international stability. Cyber activities have become an integral part of international relations, and cyber security is a very discussed topic in international law today and very pertinent to international security and geopolitical discussions.
At the same time, attacks against information technology and consequently against people and physical processes connected to them have become a means of war. Information warfare, targeted hacking, weaponization of stolen information and the digitally induced disruption of infrastructure are new methods in conflict. Their use in concealed hybrid warfare poses challenges in both critical infrastructure protection, as well as in law enforcement and international politics. The solution to those challenges are an emerging field in all related disciplines.
Innhold
På tross av at det finnes en ganske omfattende undervisningsvirksomhet av voksne som ønsker å lære tegnspråk, er det foreløpig nokså sparsomt med forskning og kunnskapsutvikling på undervisning av tegnspråk rettet mot voksne. I emnet vil studentene lære om og undersøke de ulike opplæringstilbudene i norsk tegnspråk rettet mot voksne; som tegnspråkopplæring for foreldre av hørselshemmede barn, profesjonsutdanningene hvor profesjonsutøvelsen foregår på tegnspråk, og annen kursvirksomhet som retter seg mot personer som skal arbeide blant tegnspråklige - også voksne døve fra andre land som kommer til Norge og får et opplæringstilbud i norsk tegnspråk som et modalitetslikt andrespråk.
Videre vil studentene lære at andrespråksundervisning hviler på perspektiver og innsikter særlig innen tre områder: grunnleggende perspektiver på hva språk er og hvordan språk virker, grunnleggende forståelse av hvordan språklæringsprosessen fungerer, og en generell oppfatning om hvordan slike perspektiver og forståelser kan anvendes til utvikling av effektiv undervisningspraksis. Studentene lærer at språkundervisere vil ha oppfatninger på disse tre områdene, enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til områdene - men det er særlig det siste av de tre områdene vi vil fokusere på i denne fordypningen.
Arbeids- og undervisningsformer
No formal requirements over and above the admission requirements.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent tre tegnspråklige sammendrag av artikler eller et kapitler, dvs ett sammendrag tilhørende tre av emnets undervisningsøkter. Sammendragene skal leveres på tegnspråk (video), hver på et omfang på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.
- Sammendragene skal hverandre-vurderes av medstudenter.
- Individuelt produsere en videopodkast/sammensatt videotekst på tegnspråk om et selvvalgt tema fra emnet. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene øvelse i å planlegge og skape tegnspråktekster, samt formidle fagstoff.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Vurdering og eksamen
- Lectures
- Guest lectures
- Assigned readings
- Case studies, including internet-based fieldwork and policy analysis
- Writing assignments
- Group discussions and presentations
- Collaborative group work and peer feedback on classmates’ contributions
- Scenario-based challenges and competitions
Hjelpemidler ved eksamen
The following required coursework must be completed and approved before the student is eligible to take the exam:
- Individual: Submission of a written case report, policy, strategy document, or essay (1,500-2,000 words)
- Participation: Active involvement in three in-course group activities, such as case analyses, presentations, or role-playing exercises
- Group-based: Deliver one group presentation on assigned topics (groups of up to three students) and serve as a discussant for one presentation by another group.
Vurderingsuttrykk
The final examination consists of an individual written policy, strategy document, or essay (3000 - 4000 words). The exam can be appealed.
New/postponed exam:
In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.