Programplaner og emneplaner - Student
TEGN1100 Tegnspråk og tegnspråking 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sign Language and Sign Languaging 1
- Studieprogram
-
Norsk tegnspråk
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette er det innledende språkvitenskapelige emnet for førstesemesterstudenter på bachelorprogrammet i norsk tegnspråk. Emnet tar utgangspunkt i tegnspråklig samhandling slik det er i bruk i hverdagsliv og i profesjonelle sammenhenger, slik som f.eks. i tolking og undervisningssituasjoner, og gir en innføring i tilnærminger til å forstå og analysere tegnspråk slik det brukes i naturlig samhandling. Systematisk arbeid med egen språkbeherskelse og språkbevissthet er en viktig del av dette emnet.
Emneplan ble godkjent i utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F.
Læringsutbytte
Alle besvarelser vurderes av to sensorer.
Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringer og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.
Innhold
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- 3 individual written assignments submitted digitally, each with a maximum length of 6000 characters, including spaces. References are to be included in the 6000 characters.
Arbeids- og undervisningsformer
10 stp. overlapp med RAB2300 Magnetisk resonans (MR) og 3 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.
Arbeidskrav
1. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en analyse av en tegnspråklig tekst i samråd med faglærer. Omfanget av innlevert skriftlig tekst vil avhenge av fokuset for analysen og fastsettes i samråd med faglærer.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til transkripsjoner og annoteringer av tekster på norsk tegnspråk.
2. Gjennom studiet arbeider studentene med ulike oppgaver på tegnspråk, og som det forventes at studentene tar vare på for å følge med på egen tegnspråkutvikling. Studentene skal individuelt opprette og holde ved like en digital språkperm etter mal fra Europeisk språkperm (European Language Portfolio - ELP), bestående av språkpass, språkbiografi og språkmappe, og levere en refleksjonstekst på norsk tegnspråk på 4 minutter +/- 10 prosent om dette arbeidet etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Mer informasjon om Europeisk språkperm gis ved studiestart.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til beskrivelser av forventet ferdighetsnivå og refleksjon rundt og konkretisering av eget tegnspråknivå ut fra disse.
3. Studentene skal levere en individuell hjemmeoppgave som videofil på norsk tegnspråk på 7,5 minutter +/- 10 prosent. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer. Oppgaven vurderes som godkjent / ikke godkjent. Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til et eller flere av emnets kunnskapsmål.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan gjennomføres/leveres på nytt inntil to ganger. Fristene for disse fastsettes av faglærer. Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Emnebeskrivelsen finnes kun på engelsk. Velg engelsk versjon av nettsiden for å se fullstendig emnebeskrivelse.
Hjelpemidler ved eksamen
For kull 2025: Coursework requirements from MALK4100, MALK4000-403, MALKA211, MALKA212, and MALKA214 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA215.
For tidligere kull: Coursework requirements from MALK4000-401, MALK4000-403, MALKA211, MALKA212, and MALKA214 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA215.
Vurderingsuttrykk
On successful completion of the course the student has the following learning outcomes classified as knowledge:
Knowledge
The student can
- describe and discuss radical behaviorism as a philosophy of science
- describe and discuss important aspects of verbal behavior
- describe and discuss verbal governance and contingency shaping of behavior
- describe and discuss principles involved in joint control
- describe and discuss important aspects of stimulus equivalence
- describe and discuss the naming hypothesis
- describe and discuss Relational Frame Theory
- describe and discuss problem-solving, thinking, remembering, and higher-order classes of behavior
Skills
The student can
- analyze variables influencing complex human behavior
- present theories of complex human behavior and the scientific data underlying these theories in a manner striving for fairness, honesty, and excellence
Sensorordning
Campus-based lectures, discussion from readings, exercises and Interteaching are the main teaching methods. Literature from the curriculum for the Interteaching sequences are announced at the university’s digital learning platform. Feedback is used on written assignments.