Programplaner og emneplaner - Student
SYKPPRA60 Sykepleie til pasienter med sammensatte helseutfordringer Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing for Patients with Complex Health Challenges
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk og engelsk
Emnet gir en innføring i kvalitativ og kvantitativ metodologi slik at studenten kan forstå og anvende vitenskapelige metoder kritisk. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder, herunder relevante statistikkprogrammer. Studentene skal lære når og hvordan man bruker kvalitative metoder som intervjuer, fokusgruppediskusjoner, deltagende observasjon og diskursanalyse.
Gjennom kritisk vurdering av forskningsmetoder skal studentene opparbeide avansert kunnskap om troverdighet og gyldighet, samt forstå likheter og ulikheter mellom forskningsmetodene som separate og komplementære tilnærminger. Analyse og tolkning av data vektlegges både i forelesninger og øvelser. Forskerrollen diskuteres og betydningen av refleksjon over egen forforståelse drøftes. Særskilte forskningsetiske utfordringer ved planlegging og gjennomføring av kvalitative og kvantitative studier vil belyses.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap eller masterstudiet i helse og teknologi - spesialisering i Assisterende teknologi i helse.
Læringsutbytte
Det er lagt opp til seks undervisningsdager på campus fordelt som tre samlinger á to dager. Samlingene vil hovedsakelig vies praktiske musikkaktiviteter, og studentene vil få erfaring med å lede musikkaktiviteter. Mellom samlingene vil det være digital undervisning hovedsakelig i form av videoer som studentene selv velger når de vil se, pluss enkelte nettmøter og oppgaver som studentene skal arbeide med. I tillegg er det ventet at studentene øver på instrumenter og andre musikalske ferdigheter regelmessig. Det legges vekt på å integrere studentenes arbeidsplass i emnet, og det vil bli arbeid og erfaringsdeling i grupper.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidskrav 1:
- Individuelt arbeidskrav der studenten utarbeider, gjennomfører og vurderer en musikkaktivitet der elever komponerer ved hjelp av digitale verktøy på egen skole, samt skriver et fagdidaktisk notat om prosessen. Omfang 500 ord +/- 10%. Bruk pensumlitteratur. Digitale verktøy er vanlig i musikkfaget i den norske skolen, og det er viktig at musikklærere behersker dette.
Arbeidskrav 2:
- Individuelt arbeidskrav der studenten skisserer et undervisningsopplegg for valgfritt trinn på grunnskolen innenfor kjerneelementet kulturforståelse der lytting inngår. Omfang 500 ord +/- 10%
Arbeidskrav 3:
- Individuelt arbeidskrav i å lage et bruksmusikkarrangement av valgfri sang for to stavspill, perkusjon og akkordinstrument eller en bandblekke. Å kunne utarbeide egne undervisningsopplegg er en viktig del av musikklærerkompetansen.
Det er krav om 80% tilstedeværelse i all undervisning.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav til tilstedeværelse i undervisning, se programplan.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Individuell skriftlig semesteroppgave. Omfang 3000 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ordinær eksamen. Ved ikke bestått kan studenten til første ny og utsatt eksamen levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny oppgave. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
- Gruppeoppgave, 3-5 studenter, omfang på 1200 ord (+/- 10 %) med valgt problemstilling som innebærer utforming og gjennomføring av relevant litteratursøk relatert til emnets tematikk som bygger på KBP.
Hjelpemidler ved eksamen
Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 % av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Emne 2 legger vekt på:
- Klasseledelse i musikk
- Vurdering i musikkfaget
- Skapende og reflekterende virksomhet i musikk
- Digitale verktøy i musikkfaget