EPN-V2

SYKKPRA50B Sykepleie til mennesker med psykiske lidelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing Persons with Mental Health Problems
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal du lære om psykisk helsearbeid, relasjonelle ferdigheter og hvilke faktorer som fremmer og hemmer psykisk helse for individ og grupper. Menneskets ressurser og muligheter, men også deres sårbarhet som enkeltindivid er i fokus. De nære relasjoners betydning og samfunnets påvirkningskraft er viktig for psykisk helse og vektlegges i emnet. Dette inkluderer pasientfenomener som håp og håpløshet, smerte og lindring, utmattelse og energi.

Forkunnskapskrav

Ikke relevant.

Læringsutbytte

Bestått-Ikke bestått.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.

Vurdering og eksamen

SYKKPRA30x, SYKPPRA30x og SYKDPRA30x er fullt overlappende.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • anvende spesialisert kunnskap om undersøkelse og behandling i psykomotorisk fysioterapi
  • anvende spesialisert kunnskap om persontilpasset behandling i psykomotorisk fysioterapi
  • analysere kliniske problemstillinger i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere og tilpasse psykomotorisk fysioterapi til pasienter med ulik alder og kulturell bakgrunn
  • anvende psykomotorisk fysioterapi på pasienter med store livsbelastninger
  • formidle selvstendige vurderinger som en del av tverrfaglig behandlingssamarbeid og trygdefaglige utredninger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk analysere og formidle relevansen av psykomotorisk fysioterapi i behandling, rehabilitering og forebyggende arbeid.
  • analysere og bearbeide kliniske erfaringer for egen utvikling og innovasjon i fagfeltet
  • anvende kompetanse i fagfeltet på ulike arenaer

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning, veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.

Siste del av praksisperiode 2 gjennomføres og avsluttes i dette emnet.

Sensorordning

For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:

Arbeidskrav knyttet til deleksamen 1:

  • gjennomført minimum 52 timer gruppeveiledning Antall timer totalt for praksisperiode 1 og 2 utgjør 72 timer
  • gjennomført minimum 120 pasientbehandlinger, totalt minimum 200 pasientbehandlinger
  • individuell journal etter gitte kriterier

Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar- og gruppearbeid, samt gruppeveiledning
  • ett muntlig fremlegg i seminargruppe

Emneoverlapp

Kombinert vurdering

Del 1) Vurderte praksisstudier Del 2) Praktisk og muntlig eksamen avvikles i 4. semester over 2 dager:

  • Dag 1: Undersøkelse og vurdering av pasient, skrive journal
  • Dag 2: Levere journal, vise behandling med pasienten som ble undersøkt dagen før

Del 1 må være bestått for å kunne gå opp til del 2.