Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA30M Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 2
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- An initial draft (1,500 to 2,000 words) of individual research project descriptions.
- 80 % attendance requirement (see the programme description for more information)
The purpose of the coursework requirement is to ensure all students have developed, in consultation with their academic supervisor, a feasible research project description prior to commencing their research project in the Fall.
Forkunnskapskrav
Emnet er prosessorientert og bygger på studentens egenaktivitet både praktisk og teoretisk. En stor del av opplæringen vil bestå av praktisk arbeid med maskeproduksjon og spill. Dette inkluderer så vel det å leke og eksperimentere med masker som å oppleve og skape masketeater.
Ulike masker krever ulik spillestil. Det vil legges til rette for kontinuerlig trening i spill med ulike typer masker.
Studentene vil få individuell og gruppevis veiledning i både å lage masker som er spillbare og å spille med ulike masker. Instruksjon av medstudenters maskespill er også en nødvendig arbeidsform.
Det benyttes ulike arbeids- og dokumentasjonsformer i studiet. Arbeidet vil hovedsakelig foregå i form av verksted (workshops) og seminar, med selvstendig drøfting og utprøving av ideer. Forelesninger og innlegg knyttes til praktisk arbeid og teoristoff. Praktiske øvelser knyttes til utvikling av eget uttrykk/skuespillertrening og til perfeksjonering i bruk av ulike metoder med teatermasker.
Hvis emnet har engelsktalende studenter foregår undervisningen på engelsk.
Læringsutbytte
The grade scale Pass / Fail is used.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F
Vurdering og eksamen
1. Vurdering i læringsløpet - individuell
Vurdering i læringsløpet gjøres av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.
2. Utviklingsoppgave - individuell
En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene). Ekstern sensor anvendes jevnlig.
3. Praktisk utøvende eksamen - gruppe
Praktisk utøvende eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor anvendes jevnlig.
Hjelpemidler ved eksamen
DT1000 Drama og teaterkommunikasjon eller tilsvarende, DT2000 Dramaturgi eller tilsvarende for bachelorstudenter.
Vurderingsuttrykk
The course covers the following four main areas:
- acting with masks
- production of masks
- theory
- subject didactics
Acting with masks
Acting with masks covers acting with both full and half-face masks. Acting with masks requires an increased focus on intentions and action. Theatre masks require bodily engagement. The focus will be on different acting styles for different types of masks. This area also includes a practical test project.
Acting with masks comprises the following:
- acting with different theatre masks
- possibilities and limitations of the theatre mask
- choice of theatre masks
- acting style, form and directing concept
- framework conditions for production
- planning, carrying out and assessing acting with masks
Production of masks
The production of masks focuses on making expressive masks for actors playing a role. The mask can be made from different materials.
Production of masks comprises the following:
- plaster casts
- types of masks for different forms of theatre
- untraditional materials
- theatre masks in relation to the target group, including for children with multicultural backgrounds
- Planning, carrying out and assessing the production of theatre masks with children, young people and adults
- drawing/sculpture
Theory
Today, acting with masks comprises both traditional forms of acting and more advanced forms of expression. Theory deals with theatre masks as a form of artistic expression and as an educational work form in a cultural history context.
Theory comprises the following:
- the mask in theatre history
- functions and characteristics
- theatre masks in different cultures
- acting practice with masks in a theoretical perspective
Subject didactics
Subject didactics focuses on working with masks in situations adapted for learning purposes. For children, young people and adults, acting with masks does not only represent an extension of theatrical expression, but may also be an important means of practising acting skills.
Subject didactics comprises the following:
- theatre masks in drama pedagogy contexts
- different instruction strategies
- leading and guiding acting with masks
- planning, carrying out and assessing acting with masks with children, young people and adults
- mask theory in relation to play, creativity and creative activities
- analysis of practical work
Sensorordning
Kontaktlærer godkjenner etter innstilling fra praksisveileder. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.
Emneoverlapp
SYKKPRA30x, SYKPPRA30x og SYKDPRA30x er fullt overlappende.