Programplaner og emneplaner - Student
SYKKPRA21K Sykepleie til pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing Patients with Acute, Critical and Chronic Diseases 1
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal du lære om pasienter med akutt, kritisk og kronisk sykdom og deres pårørende, og hva som inngår i sykepleiernes funksjons- og ansvarsområder. Du skal lære å kommunisere med pasienter og pårørende i stress- og krisesituasjoner. Systematisk kartlegging og vurdering, sykepleie ved somatiske sykdommer, pre- og post operativ sykepleie og kompetent legemiddeladministrasjon inngår i emnet.
Anbefalte forkunnskaper
Dialogbasert undervisning, klassediskusjoner, gruppearbeid, selvstudier, forelesninger, praktiske øvelser, semesteroppgave som det arbeides med gjennom hele semesteret som leveres som eksamen
Forkunnskapskrav
For å begynne på dette emnet må du ha bestått:
- SYKK/SYKP1010 Sykepleiens grunnlag 1, 15 stp.
- SYKK/SYKP1110 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 15 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
eller tilsvarende.*
* For kull 2023 ved OsloMet er tilsvarende:
- Godkjent arbeidskrav fra SYKK/SYKP1300 Farmakologi og legemiddelhåndtering, 5 stp.
Bestått emne:
- SYKK/SYKP1000 Sykepleiens teoretiske grunnlag/Sykepleiens grunnlag 1, 13 stp.
- SYKK/SYKP1100 Anatomi, fysiologi og biokjemi, 12 stp.
- SYKK/SYKP1200 Mikrobiologi og smittevern, 5 stp.
- SYKK/SYKPPRA10 Grunnleggende sykepleie/Sykepleiens grunnlag 2, 15 stp.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for pasienters subjektive opplevelser av sykdom og lidelse samt betydningen av håp ved alvorlig sykdom
- kan gjøre rede for sykepleie ved medisinsk eller kirurgisk behandling
- kan gjøre rede for fenomenet smerte, smertebehandling og smertelindring
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisk kartlegge og vurdere pasientens ressurser og problemer, formulere mål, iverksette tiltak og evaluere (sykepleieprosessen)
- kan forklare og utføre personsentrert sykepleie knyttet til aktuell pasientsituasjon
- kan anvende aktuelle kliniske kartleggings- og kommunikasjonsverktøy og kunne begrunne tiltak i utøvelse av sykepleie
- kan dokumentere i kliniske dokumentasjonssystemer ved bruk av standardisert terminologi
- kan vurdere og utføre relevante sykepleiefaglige prosedyrer
- kan anvende relevant medisinsk teknologi i praktisk utøvelse av sykepleie
- kan gjenkjenne stress- og krisereaksjoner og tilpasse kommunikasjon utfra dette
- kan kommunisere med pasienter og pårørende tilpasset utviklingsnivå/kognitiv funksjon og sykdomssituasjon
- kan iverksette tiltak ved sub-akutte og akutte hendelser samt utøve hjerte-lungeredning med hjertestarter (HHLR)
- kan identifisere og reflektere over etisk ladede og utfordrende situasjoner i klinisk praksis
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere kunnskap fra sykdomslære og farmakologi i utøvelse av sykepleie
- kan reflektere over forsvarlig legemiddelhåndtering på individ og systemnivå
- kan vise ansvarlighet, engasjement, selvstendighet og følge yrkesetiske retningslinjer
- kan reflektere over egen faglig utøvelse, egenprogresjon og samarbeide med andre profesjoner
- kan reflektere over hvordan kultur og kulturforståelse kan ha betydning i utøvelse av sykepleie
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudier er både praksisforberedende undervisning, aktiviteter underveis og veiledet praksis som foregår i praksisperioden. Praksisperioden (8 uker) i spesialisthelsetjenesten, foregår i hovedsak på sykehus (medisin/kirurgi) veiledet av praksisveileder og kontaktlærer. Annen praksisforberedende undervisning og aktiviteter (2 uker) kan være simulering og ferdighetstrening, bruk av digitale læringsressurser, forelesninger, casestudier og seminarer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For praksisstudier er det krav om 80 % tilstedeværelse i teori, aktiviteter og praksisforberedende undervisning som er merket obligatorisk i timeplan, samt 90 % tilstedeværelse i selve praksisperioden. Studenten fyller ut egenpresentasjonsskjema til praksisstart, turnusplan i løpet av første praksisuke og egenvurderingsskjema seneste to virkedager før avtalt midt- og sluttvurdering. Andre obligatoriske aktiviteter som inngår i totalvurderingen av emnet er:
- Kurs i blodprøvetaking.
- Skriftlig oppgave, individuelt, omfang 1500 ord (+/- 10 %).
Vurdering og eksamen
Vurdering i praksis.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, kriterier for ikke bestått praksis, kriterier for skikkethetsvurdering og obligatoriske aktiviteter gjennom hele emnet. I praksisperioden kreves det minimum 90 % tilstedeværelse for bestått praksis. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Ved ikke bestått tas hele praksisperioden og tilhørende krav på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant.
Vurderingsuttrykk
Emnet omhandler folkehelse, livsmestring og grunnleggende forhold knyttet til læreryrkets og helse- og oppvekstyrkenes relasjonelle karakter. Det legges spesielt vekt på kommunikasjon med og samhandling mellom mennesker med ulik bakgrunn, og i ulike roller, aldre og livssituasjoner. Omsorg og omsorgens særtrekk står sentralt. Med utgangspunkt i en bred samfunnsmessig, historisk og global kontekst, relateres dagens helse- og omsorgsutfordringer til yrkesutøvelsen innen de enkelte helse- og oppvekstyrkene. Ulike innfallsvinkler til forebyggende helsearbeid blir vektlagt. Læreplananalyse og undervisningsplanlegging står sentralt, og emnets innhold knyttes spesielt til arbeid med verdigrunnlaget i opplæringens overordnede del.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har bred kunnskap om forebyggende helsearbeid; kan se dagens helseutfordringer i et samfunnsmessig, historisk, globalt og økologisk bærekraftig perspektiv, og relatere dem til ulike helse- og oppvekstyrker
- Har kunnskap om omsorg, og om omsorgsbehovet til ulike brukergrupper innen helse- og oppvekstyrker
- Har kunnskap om ulike kommunikasjons- og samhandlingsformer innen helse- og oppvekstyrker og læreryrket
- Har kunnskap om læring og forutsetninger for læring
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere læreplaner og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere egen undervisningspraksis, med vekt på undervisningsplanlegging
- Kan lede læringsprosesser og anvende kunnskap om kommunikasjon og konfliktløsning til å skape et konstruktivt læringsmiljø og gode samarbeidsforhold
- Kan kommunisere og samhandle med elever, kolleger og ulike samarbeidspartnere
- Kan benytte egnede undervisningsmetoder og veiledningstrategier tilpasset ulike situasjoner og målgrupper
- Kan analysere kompetansebehovet når det gjelder digital kompetanse, omsorgsutøvelse og forebyggende helsearbeid i ulike helse- og oppvekstyrker
Generell kompetanse
Studenten
- Kan identifisere og drøfte ulike faktorer som kan fremme helse og forebygge sykdom og helseskade, og kan relatere helseforhold til kulturelle, verdimessige og ideologiske strømninger
- Har innsikt i helse- og oppvekstyrkenes kjerneelementer og verdigrunnlag, og kan forankre opplæringen i disse
- Kan legge til rette, og drøfte betingelsene for en relevant og helhetlig yrkesopplæring
- Kan relatere eget lærerarbeid til skolens verdigrunnlag, og arbeide aktivt for å fremme dette
Emneoverlapp
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Individuell faglig forankret skriftlig oppgave der hensikten er å sammenligne hvordan de yrkesfaglige kjerneelementene kommer til uttrykk i minimum ett omsorgs- og ett servicerelatert yrke innen utdanningsprogrammet Helse- og oppvekstfag. Omfang: 2500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet er todelt:
1. Individuell skriftlig dokumentasjon og muntlig framlegg med digital presentasjon der studentene reflekterer over erfaringer fra pedagogisk praksis, med særlig vekt på ledelse av læreprosesser. Omfang skriftlig del: 1500 ord +/- 10 % + litteraturliste og eventuelle vedlegg.
2. Muntlig del: Gjennomføre en 15 minutters muntlig presentasjon i grupper der det tas utgangspunkt i det skriftlige arbeidet. Studentene vurderer hverandre og gir tilbakemelding etter kriterier gitt av faglærer. Begge deler forankres i pedagogisk teori.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.