Programplaner og emneplaner - Student
SYKK2200 Folkehelsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sykepleie
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive helse- og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering, og kjenne til relevante lover og forskrifter
- kan beskrive FNs bærekraftmål og målenes betydning for folkehelsen
- kan forklare hvordan pasienters helsekompetanse har betydning for livsstilsendring og samvalg
- kan beskrive forholdet mellom arbeid, sosial deltakelse og helse
- kan gjøre rede for forhold som påvirker barn og unges oppvekstmiljø og kan forklare hvordan aktivitet og trivsel har betydning for helse, velvære og forebygging av sykdom for alle grupper av befolkningen
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til kvinnehelse
- kan beskrive sentrale problemstillinger relatert til seksuell helse og seksuelt overførbare sykdommer
- kan beskrive hvordan migrasjon, flukt og juridisk status kan påvirke den enkeltes helse
- kan reflektere over helsefremmende og forebyggende arbeid på individ-, gruppe og samfunnsnivå med vekt på hvordan digitale løsninger kan støtte forebyggingsstrategier og de helsefremmende tiltakene
- kan beskrive grunnleggende begreper, mekanismer og verktøy bak digitalisering og beskrive hvordan digitalisering former offentlig og privat liv
- kan forklare innvirkningen av digitalisering, tilgjengeligheten av teknologi, og betydningen av digital kompetanse på menneskers liv, folkehelse og sosiale helseforskjeller
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- kan beskrive hvordan forskning kan bidra til kunnskapsutvikling for å forstå folkehelse og behov i samfunnet, som eksempelvis teknologisk utvikling
- har kunnskap om hvordan ulike problemstillinger gir føring for relevant forskningsmetode
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over etiske spekter knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- kan identifisere ulike helsefremmende og forebyggende strategier og tiltak, og vurdere disse i lys av bærekraftsmålene
- kan reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
- kan gi eksempler på hvordan digitale løsninger kan påvirke sosiale determinanter knyttet til helse og livsstil
- kan anvende faglig kunnskap og vitenskapelige metoder for å planlegge og gjennomføre et prosjekt i helsefremmende og forebyggende arbeid
- kan reflektere rundt kvalitetsbegrep i kvalitative versus kvantitative metoder som validitet, reliabilitet, gyldighet og pålitelighet
- kan reflektere over etiske dilemma knyttet til innsamling og bruk av helsedata i ulike kontekster
- kan identifisere etiske utfordringer i bruk av helseteknologi i helsetjenesten
- kan beherske generell førstehjelp
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- kan diskutere hvordan teknologi og digitale strategier kan bidra til å oppnå bærekraftsmålene
- kan reflektere over helserisiko hos personer som lever med krevende omsorgsoppgaver, rusproblemer i familien, mennesker som har opplevd omsorgssvikt og/-eller vold i nære relasjoner
- kan diskutere hvordan digitale teknologier kan bygge og påvirke tverrprofesjonell samhandling i helsetjenestene
- kan reflektere over hvordan ulike metodevalg kan gi ulik type kunnskap
- kjenner til tiltak for å bevare liv og helse ved storulykker og i krise- og katastrofesituasjoner
Arbeids- og undervisningsformer
SYKK3900, SYKP3900, SYKD3900 og SKOMP3910 er fullt overlappende.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Del 1
- Prosjektbaserte studier, 90 % tilstedeværelse av timeplanfestet aktivitet merket obligatorisk.
Del 2
Kurs i førstehjelp
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering.
Del 1 Prosjektoppgave i gruppe.
- 4-6 studenter i gruppen.
- Omfang 5000 ord (+/- 10 %).
Besvarelsen kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.
Del 1 må være bestått før del 2 muntlig framlegg av prosjektoppgaven kan gjennomføres.
Ny deleksamen: Ved ikke bestått på ordinær eksamen, kan besvarelsen bearbeides én gang til ny eksamen.
Del 2 Framlegg av prosjektoppgave.
- I seminar.
Framlegget kan gis på engelsk eller et skandinavisk språk. Den enkelte gruppe må levere på samme språk.
Både del 1 og del 2 må være bestått for å bestå emnet som helhet og gi uttelling i studiepoeng. Del 1 og del 2 framkommer på vitnemålet.
I situasjoner hvor gruppesamarbeidet ikke fungerer som det skal, kan det være nødvendig å justere gruppesammensetningen. Dette kan for eksempel gjøres ved å omorganisere gruppene eller la enkelte medlemmer jobbe med andre grupper. Hvis samarbeidsproblemer ikke kan løses, kan det også være et alternativ at den enkelte studenten gjennomfører eksamen alene.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.
Knowledge
The student
- can communicate in French and has oral and written skills corresponding to advanced B1 level of Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)
- is able to adjust the knowledge to the capacity of teenage learners
- can communicate about culture and society in French-speaking countries, including culture, history and geography,
- can communicate about French-speaking countries with the use of visual art, literature, music, cinema and cultural events.
Skills
The student
- is capable of using French corresponding to advanced B1 level : linguistic, sociolinguistic and pragmatic level
- is capable of selecting the elements of the everyday-life in France relevant to teach in a task-oriented approach, by using authentic materials including literature and art.
- can develop a course in French dedicated to pupils from class 5 to 10 following an task oriented approach
- is able to plan classes with of grammar, selecting basic grammar structures in French and teach these elements for a public of pupils (class 5-10)
General competence
The student
- is capable of integrating the basic skills in the French language subject for everyday life even in unexpected situations and related to multimodal artistic formats.
- is capable of assessing his/her own teaching practice
- is able to explain and justify own learning and communication strategies
- has developed multilingual competence
- has developed intercultural competence
- can develop multilingual and intercultural competence in own teaching practice
Sensorordning
Del 1 og del 2:
Alle besvarelser vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
The teaching method will be based on a task approach, where a reflexive learning method will be the general working method. The session in Caen will be an intensive and immersive session during the second semester, and the students will be able to select and to identify on their own elements of cultural events, of everyday life that can be useful for the development of own teaching practice.
Every module is seen as having two goals that work together: learning and teaching French.
Collaborative work in groups is encouraged, not only during the sessions in Oslo and in Caen, but also by e-learning method: peer-learning, exchange of good practices moderated and supervised by a teacher, collaborative and individual digital portfolio. The group of in-service students is at that time constituted and the main goal is to allow efficient co-working and make sure that the new knowledge and skills will be transferred into the students’ own classrooms in lower secondary school.
The organisation is as follows:
- intensive course in Caen: courses in the classrooms of the university, school outings and investigations in the city
- online period with supervision: online courses, tasks on the platform, feedback from the peers and the teachers, digital portfolio consisting on an individual blog and an open forum moderated by the teacher; an online course delivered in synchronous time (frequency to be defined). The portfolio is a reflexive task allowing the teacher to ask questions about the way he/she learns French, which is why it is based on the language course. The didactics modules will help the teacher to develop his/her own grammar and other type of teaching material. The portfolio will also help the student to examine how he/she selects the material and to define how he/she will use it in the classroom.
- intensive course in Oslo: courses in the classrooms of the university